• <
PZT_1100x200_gif_2020

Jeden z dwóch pierwszych na świecie ekologicznych samochodowców zawinął do Gdyni

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Jeden z dwóch pierwszych na świecie ekologicznych samochodowców zawinął do Gdyni
Jeden z dwóch pierwszych na świecie ekologicznych samochodowców zawinął do Gdyni - GospodarkaMorska.pl

pc

09.02.2017 Źródło: własne

Auto Energy w gdyńskim porcie. Ten jeden z nielicznych pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG przywiózł do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – BCT około 100 samochodów osobowych i pick-upów, większe specjalistyczne pojazdy oraz drobnicę. Zanim jednak ten jeden z dwóch pierwszych na świecie ekologicznych samochodowców trafił do Gdyni, 7 stycznia w szwedzkim Malmö odbył się jego chrzest.

Auto Energy ma 181 m długości, 30 m szerokości oraz 9,6 m zanurzenia. Na 10 pokładach jednostki zmieści się ok. 4 000 samochodów osobowych. Statek wyposażony jest w zewnętrzną rufową rampę skośną, która umożliwia załadunek i wyładunek ładunków o masie do 160 t.

Przestrzeń ładunkowa samochodowca może być także wykorzystana do przewozu wielkogabarytowych ładunków oraz zróżnicowanych ładunków drobnicowych i półdrobnicowych (break-bulk) na terminalowych trailerach (mafi trailers). Dla ładunków high and heavy przeznaczone zostało ok. 6 000 m2 powierzchni pokładów. Jednostka powstała zgodnie z wymogami najwyższej fińsko-szwedzkiej klasy lodowej 1A Super, dzięki której przez cały rok może pływać po wodach Bałtyku.

Auto Energy to ekologiczna jednostka z napędem LNG. Kriogeniczne zbiorniki paliwowe umożliwiają jej odbycie 14-dniowej podróży między portami Morza Bałtyckiego i Morza Północnego wyłącznie na tym gazowym paliwie, zasilającym zarówno napęd główny, jak i zespoły prądotwórcze dostarczające energię do odbiorników na statku. Oprócz LNG, samochodowiec może być także zasilany paliwem ciężkim (HFO) i olejem napędowym (MGO). Zastosowano na nim nowoczesne ekologiczne rozwiązania redukujące zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji oraz zapewniające efektywną eksploatację. Zostały one opracowane przez UECC, Wallenius Marine, NYK Technical Group oraz Kawasaki Heavy Industry.

Auto Energy powstał w 2016 r. w stoczni Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co Ltd (NACKS). Jego armatorem jest United European Car Carriers (UECC). Opiekę nad innowacyjną siłownią LNG statku sprawuje Polak – starszy mechanik Bogdan Balcerzyk.

Bliźniaczą jednostką Auto Energy i zarazem pierwszym na świecie samochodowcem z napędem LNG jest Auto Eco. Zamówienie na obie jednostki PCTC (Pure Car/Truck Carrier) w marcu 2014 roku złożył operator floty samochodowców United European Car Carriers (UECC), należący do armatorów Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) z Japonii i Wallenius Lines ze Szwecji. Obie jednostki powstały w chińskiej stoczni NACKS w Nantong, należącej do spółki zawiązanej przez KHI i China Ocean Shipping (Group) Company. To największe do tej pory statki zaprojektowane specjalnie do eksploatacji Bałtyku i innych ulegających zalodzeniu akwenów.

Auto Energy w liczbach
nr IMO: 9736377
sygnał wywoławczy: CQIA8
rok budowy: 2016
stocznia: Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co Ltd (NACKS)
stoczniowy nr budowy: Nantong JS Yard 213
wprowadzenie do eksploatacji/przekazanie przez stocznię: 29.11.2016 r.
wodowanie: 30.06.2016 r.
położenie stępki: 15.12.2015 r.
zamówienie: 03.2014 r.
państwo bandery: Portugalia (otwarty rejstr Madery)
armator, operator: UECC, Norwegia
armator zarządzający: UECC Unipessoal Lda, Madeira   
zarząd techniczny: UECC Grimsby Ltd, Wielka Brytania
armator zarejestrowany: UECC IOM Ltd
długość całkowita: 183,2 m
długość między pionami: 170,5 m
szerokość konstrukcyjna: 30 m
zanurzenie: 9,6 m                                                                                                                                                              wysokość boczna: 30,22 m
nośność: 16 640 t                                                                                                                                                                   tonaż pojemnościowy brutto: 42 424
tonaż pojemnościowy netto: 12 727
skompensowany tonaż brutto (CGT): 26 027
ładowność samochodów: 3 985
prędkość maksymalna: 20 w.
prędkość eksploatacyjna: 18,6 w.
moc napędu głównego: 11 000 kW (14 956 KM)
silnik napędu głównego: 1 × MAN-B&W – Kawasaki Heavy Industries Ltd 8S50ME-C8-GI (2-suwowy, 8-cylindrowy, 500 × 2000 mm)
silniki spalinowe zespołów prądotwórczych: 2 × Wartsila 9L20 + 1 × Doosan Infracore AD136TI (110 kW) + 1 × Wartsila 6L20 (1040 kW)
prądnice: 1 × 1,040kW 450V 60Hz a.c. + 2 × 1,500kW 450V 60Hz a.c.
klasyfikacja: Lloyd's Register                                                                                                                                                  notacja klasy:  + 100 A1, vehicle carrier, movable decks, deck Nos 3 & 5 strengthened for carriage of roll on roll off carriage of roll on roll off WS:LI: Ice Class 1AS FS :upper ICE waterline (UIWL) 9.78 throughout the ship length: lower ICE waterline (LIWL) 7.8m at AP, 6.0m at FP: Required power 11000 kw, installed power 11000 kw, + LMC , UMS (Unmanned Machinery Spaces)
klasa lodowa: FS Ice Class 1A Super

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32397,00 $ tona 0,63% 4 maj
 Cynk 2959,00 $ tona 1,89% 4 maj
 Aluminium 2434,00 $ tona -0,45% 4 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.