jk
16 czerwca tego roku Miejscowy Zawodowy Komitet Organizacyjny Pasa i Drogi UCLG Azja-Pacyfik, zwany dalej komitetem Pasa i Drogi, zyskał oficjalną siedzibę przy Jeziorze Zachodnim i stał się oficjalnym rezydentem miasta Hangzhou, które w 2016 roku było gospodarzem szczytu G20 we wschodnich Chinach. Miasto pracuje nad osiągnięciem statusu strategicznego węzła Internetowego Jedwabnego Szlaku.
„Inicjatywa Pasa i Drogi jest jednym z największych przedsięwzięć, które kiedykolwiek widziałam” - skomentowała Jenny Shipley, była premier Nowej Zelandii i członkini zarządu Międzynarodowego Forum Finansowego w trakcie spotkania inauguracyjnego Międzynarodowego Stowarzyszenia Jedwabnego Szlaku 2017, które odbyło się 17 czerwca.
Zhao Yide, sekretarz komitetu miejskiego Hangzhou Komunistycznej Partii Chin potwierdził, że Hangzhou nadal będzie rozbudowywać obszar eksperymentalny e-handlu transgranicznego oraz przyspieszy rozwój centrum innowacji, usług i dużych danych, które mają umożliwić międzynarodową konkurencyjność transgranicznego e-handlu. Celem tych działań jest przygotowanie jak najlepszego środowiska biznesowego na potrzeby e-handlu oraz utworzenie w Hangzhou strategicznego węzła Internetowego Jedwabnego Szlaku.
Oczywiście miasto Hangzhou zajmuje pozycję punktu startowego wielu odważnych wypraw już od tysięcy lat, włączywszy otwarcie lądowego i morskiego jedwabnego szlaku czy odkrywanie Zachodu. W pierwszym kwartale tego roku miasto Hangzhou zanotowało 1,82 miliarda dolarów obrotu w transgranicznym e-handlu, włączywszy eksport na poziomie 1,35 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 21,78% w porównaniu do roku ubiegłego. W tym samym okresie do obszaru eksperymentalnego przeniosło się 106 firm zajmujących się e-handlem, stanowiąc niewątpliwie ważny element rozwoju handlu zagranicznego w Hangzhou.
Miasto Hangzhou znalazło się tym samym w gronie chińskich miast cieszących się najbardziej dynamiczną nową gospodarką, a miastu powierzono realizację kilku pilotażowych reform, na przykład Krajowa Niezależna Demonstracyjna Strefa Innowacji oraz nowo zatwierdzona Lotnicza Demonstracyjna Strefa Gospodarcza w Hangzhou. Dane wskazują na to, że po szczycie G20 międzynarodowe znaczenie Hangzhou wzrosło i osiągnęło wyższy poziom.
Poza planowanymi reformami krajowymi międzynarodowe znaczenie zdobywają także inicjatywy obywatelskie. W trakcie szczytu G20 w zeszłym roku Jack Ma, założyciel i przewodniczący wykonawczy firmy Alibaba po raz pierwszy zaprezentował koncepcję elektronicznej platformy handlowej eWTP (Electronic World Trade Platform), która została odnotowana w oficjalnych komunikatach przedstawicieli G20 biorących udział w szczycie w Hangzhou.
Pomysł ten szybko został wdrożony. W marcu tego roku grupa Alibaba Group i malezyjski rząd wspólnie ogłosiły zawarcie ważnej umowy o współpracy obejmującej budowę pierwszego centrum cyfrowego platformy eWTP poza granicami Chin w celu wsparcia młodych i małych przedsiębiorstw w Malezji oraz całego regionu Azji Południowowschodniej w udziale w międzynarodowym handlu.
„Możemy sprzedawać (w portalu Alibaba) malezyjskie produkty dobrej jakości do krajów za granicą oraz sprowadzać dobrej jakości produkty zagraniczne do Malezji” - skomentował Huang Wanbing, główny dyrektor wykonawczy Malezyjskiej Korporacji na rzecz Gospodarki Cyfrowej (MDEC).
Tymczasem produkty wywodzące się z Chin opatrzone logo Hangzhou podbijają światowe rynki. W niemieckim Frankfurcie jedna z ulic została nazwana na cześć chińskiej firmy Chint. Zaszczytu tego w Niemczech dostąpiły wyłącznie firmy Siemens, Bosch itp. Dwa lata temu grupa Chint Group poprzez inwestycje kapitałowe i restrukturyzację aktywów przeprowadziła transformację fabryki komponentów znanego niemieckiego producenta elementów fotowoltaicznych Conergy w największe lokalne przedsiębiorstwo fotowoltaiczne, tym samym tworząc 200 nowych miejsc pracy.
Dane wskazują na to, że obecnie inicjatywa Pasa i Drogi obejmuje 93 zagraniczne projekty inwestycyjne wywodzące się z Hangzhou. Chińska strona inwestycji przeznaczyła na cele tych projektów 3,563 miliarda dolarów, co stanowi 37,86% całej kwoty inwestycji zagranicznych Hangzhou.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych