• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Greccy armatorzy nie mogą kupować paliwa

08.07.2015 12:30 Źródło: własne
Greccy armatorzy nie mogą kupować paliwa - GospodarkaMorska.pl

Wskutek wprowadzenia przez grecki rząd kontroli kapitału, część jednostek armatorów z tego kraju nie może kupić paliwa. Problem może dotyczyć nawet jednej piątej floty Grecji.

Kontrola kapitału zabrania handlowania miejscowym firmom z podmiotami spoza kraju. To duży problem dla części armatorów, gdyż nie mają gdzie kupić paliwa dla swoich statków i zmuszeni są do zostawienia ich w porcie. W najgorszej sytuacji znalazły się małe firmy, które swoje aktywa trzymają głównie w greckich bankach. Więksi armatorzy posiadający zagraniczne konta takich problemów nie mają.

Kolejna kłoda pod nogi greckich armatorów przybliża ich do podjęcia decyzji o przeniesieniu swoich biur na Cypr. Greccy przewoźnicy już teraz kontrolują około 40 proc. zarejestrowanych pod cypryjską flagą statków, które stanowią 4 proc. światowej floty.

- Greccy armatorzy coraz częściej przesyłają na Cypr zapytania o prawa podatkowe oraz inne kwestie administracyjne. – powiedział Kazakos. -  To naturalna konsekwencja kryzysu w obliczu kryzysu w Grecji. Nie dość, że kryzys nie odbija się na naszym państwie, to jesteśmy jedynym krajem w Unii Europejskiej, która ma otwarty rejestr statków. Armatorzy z każdego kraju mogą przybyć do nas i zarejestrować swoje jednostki.

Chęć przeniesienia się na Cypr to efekt ostatnich pogłosek o wprowadzeniu w Grecji większego podatku tonażowego oraz zlikwidowania ulg podatkowych w sektorze morskim

Obok turystyki to właśnie branża morska stanowi główne źródło dochodu dla Grecji, która stała się popularnym miejsce dla armatorów z całego świata. Wszystko dzięki przyjaznemu prawu podatkowemu opartego m.in. na dobrowolnych wpłatach od przedsiębiorstw żeglugowych i armatorów. Końca raju podatkowego domagają się jednak wierzyciele Grecji, którzy proponują wprowadzenie podatku tonażowego oraz zlikwidowania ulg.

To jednak ryzykowne posunięcie, zarówno dla Grecji, jak i jej wierzycieli. Wprowadzenie wysokich podatków po dekadach wolności fiskalnej, może doprowadzić do masowego exodusu przedsiębiorców z branży morskiej, co jeszcze mocnej uderzy w zrujnowaną grecką gospodarkę.

- Wprowadzenie wysokiego podatku tonażowego będzie miało poważne reperkusje dla greckich spedytorów, którzy przestaną być konkurencyjni na światowym rynku – powiedział agencji Reuters jeden z przedstawicieli sektora morskiego w Grecji. - Ten podatek i tak jest już dosyć wysoki, patrząc na inne europejskie kraje. Dodatkowo u nas on dotyczy nie tylko jednostek pływających pod grecką flagą, ale wszystkich statków zarządzanych przez greckie firmy.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.