PMK
Egipt prowadzi negocjacje z globalnymi koncernami żeglugowymi w sprawie zmiany sposobu naliczania opłat za przejście ich statków Kanałem Sueskim.
Operator kanału zamierza oferować zniżki w momencie, gdy armator wpłaci zaliczkę. Kanał Sueski jest bowiem jednym z głównych źródeł przychodu dla Egiptu, a wpływy z będącej w kryzysie żeglugi stały się w tym roku dużo mniejsze.
Obecnie propozycje Egiptu rozważa między innymi duńsku Maersk, właściciel największej na świecie linii kontenerowej. - Dostaliśmy propozycje nowego sposobu płatności i pilnie jej się przyglądamy – potwierdził rzecznik Maersk Line.
Kanał Sueski to także prawie jedyne źródło zagranicznej waluty dla Egiptu, który cierpi na niedobór dolarów po wybuchu buntu w 2011 roku, który przepędził większość zagranicznych inwestorów i turystów.
Egipt chce zwiększyć dwukrotnie przychody z opłat za przejście kanałem do 2023 roku. Dlatego między innymi zainwestowano pieniądze w rozbudowę obiektu, która zakończyłą się w tym roku.
Kanał cierpi na brak klientów, gdyż armatorzy wolą płynąć trasą przez Przylądek Dobrej Nadziei, mimo że trasa jest o ponad 2 tys. km dłuższa niż przez Kanał Sueski. Z powodu niskiej ceny paliwa armatorom bardziej opłaca się jednak płynąć dłużej i nie płacić ceny za przekroczenie kanału.
Pierwsze rabaty dla armatorów zostały wprowadzone w egipskim obiekcie już 7 marca. 30 proc. zniżkę otrzymali przewoźnicy płynący z wschodnich portów USA do Portu Klang w Malezji i dalej reszty azjatyckich portów. Po sześciu tygodniach z promocji nie skorzystał ani jeden armator.
Władze obiektu zdecydowały się polepszyć ofertę i obecnie oferują aż 45 proc. rabat dla amatorów płynących z portów na północ od amerykańskiego portu Norfolk i aż 65 proc. dla portów na południe od Norfolk. Czas pokaże, czy to wystarczy do przekierowania jednostek na Kanał Sueski.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie