Paweł Kuś
Gazowiec Al Nuaman już po raz drugi zawita do świnoujskiego terminala LNG. Statek przywiezie w poniedziałek 21- tys. m sześc. skroplonego gazu potrzebnego do rozuchu instalacji.
Statek z pierwszym transportem skroplonego gazu ziemnego przypłynął 11 grudnia br. do terminalu LNG w Świnoujściu. Dostawcą surowca jest Qatargas Operating Company Limited. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo pośredniczy w dostawie w ramach umowy z Polskim LNG, które jest odbiorcą surowca przeznaczonego do uruchomienia instalacji.
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Na terminal składa się nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z cumą, które umożliwia rozładowanie metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz rurociąg o długości 85 km łączący terminal z polską siecią gazu. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.
Projekt jest obecnie w fazie uruchamiania do operacji komercyjnych, które rozpoczną się w drugim kwartale 2016 r. PGNiG będzie odbierało dostawy gazu LNG w oparciu o 20-letni kontrakt, zgodnie z którym Qatargas dostarczy 1 mln ton LNG rocznie do terminalu w Świnoujściu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny