• <
port_rezerwa_mega_1100_200

80-tysięcznik zawinął po raz pierwszy do Szczecina

Paweł Kuś

06.02.2016 13:18 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski 80-tysięcznik zawinął po raz pierwszy do Szczecina
80-tysięcznik zawinął po raz pierwszy do Szczecina - GospodarkaMorska.pl

5 lutego zawinął do szczecińskiego portu masowiec „Ornak”.  Statek zacumował przy nabrzeżu Słowackim. W porcie pozostanie do niedzieli 7 lutego. W tym czasie załaduje ok. 20 tys. ton zboża.

„Ornak” to jedna z największych jednostek jakie dotychczas weszły do szczecińskiego portu. Statek to masowiec typu panamax (jego maksymalne wymiary gabarytowe, umożliwiają żeglugę przez Kanał Panamski) mierzy 229 metrów długości i 32 metry szerokości. Został zbudowany w 2010 roku. Na swój pokład może zabrać 80 tysięcy ton ładunku. Pływa we flocie PŻM.

W przypadku przeładunków zbóż, miniony 2015 rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zamknął wielkością 1 743,9 tys. ton co stanowi wzrost wobec 2014 roku o 6,1 %.  Warto podkreślić, że w tej grupie towarowej jest to najlepszy wynik od 1981.

W bieżącym roku rozpocznie działalność Szczecin Bulk Terminal. Pod taką nazwą będzie działać duńska firma Copenhagen Merchants Holding dzierżawiąca elewator „Ewa” w szczecińskim porcie. Wielkość rocznego przeładunku ma przekroczyć 350 tys. ton rocznie. Zatem należy spodziewać się znacznego wzrostu przeładunków w tej grupie towarowej.

Stąd dla dalszego funkcjonowania i rozwoju portu ogromne znaczenie ma poprawa warunków nawigacyjnych obejmująca pogłębienie 68 km toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra. Umożliwi to zawijanie do portu dużym jednostkom z większą ilością ładunku. Dodatkowym atutem portu z pewnością byłaby żeglowna Odrzańska Droga Wodna, którą mogłyby być transportowane m.in. zboża.  Przeprowadzone badania dowiodły, że przy min. III klasie żeglugowej i ok. 250 dniach uprawiania żeglugi w roku, powstaną warunki dla przejęcia przez transport wodny śródlądowy ok. 10 mln ton ładunków rocznie w przewozach w relacjach z portami w Szczecinie i Świnoujściu w układzie południkowym i ok. 2 mln ton w układzie równoleżnikowym (głównie do/z rejonu Brandenburgii i Berlina).

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.