• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Doświadczenie i nowoczesność czyli 20 lat MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. - rozmowa z prezesem Bogdanem Buczko

02.06.2015 11:44 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Doświadczenie i nowoczesność czyli 20 lat MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. - rozmowa z prezesem Bogdanem Buczko
Doświadczenie i nowoczesność czyli 20 lat MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. - rozmowa z prezesem Bogdanem Buczko - GospodarkaMorska.pl

- W tym roku MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia obchodzi dwudzieste urodziny…

- MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia został powołany do życia 1 czerwca 1995 roku. Byliśmy wielkimi optymistami, gdyż przygotowywane wtedy różnego rodzaju biznesplany nie dawały szans na dalszy rozwój naszego terminala. Po prostu od razu zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę. Pan  Stanisław Banachowicz – doświadczony pracownik gdyńskiego portu i długoletni kierownik rejonu trzeciego – był największym optymistą. Jego postawa udzielała się wszystkim członkom zarządu oraz poszczególnym menedżerom naszego terminalu. Dwadzieścia lat temu przejęliśmy stary, zdekapitalizowany sprzęt portowy oraz stare technologie przeładunkowe. W terminalu zatrudnionych było ponad 500 osób i nie dla wszystkich zawsze była praca.  Byliśmy więc mało efektywnym terminalem, który wymagał nakładu dużych środków, w większości przeznaczonych na bezpośrednie utrzymanie oraz remonty.

Dzięki wytężonej pracy wszystkich pracowników szczęśliwie nie sprawdziły się teorie snute przez prognostów – nasz terminal z roku na rok radził sobie coraz lepiej na trudnym rynku portowym. Od samego początku narzuciliśmy ścisłą dyscyplinę w zarządzaniu – zawsze trzymaliśmy w ryzach koszty, aby być wypłacalnym. Każdą uzyskaną złotówkę inwestowaliśmy w rozbudowę potencjału technicznego terminalu. Na naszej drodze po sukces nie  ominęły nas również trudności – doskonale pamiętamy rok 2003, kiedy to główny eksporter polskiego węgla zaczął kierować swój ładunek poprzez inne porty. W wyniku tych działań musieliśmy przeprowadzić błyskawiczną restrukturyzację zatrudnienia w terminalu i rozpocząć trudny proces dywersyfikacji ładunków. Działalność terminalu, dosłownie z dnia na dzień, przestała opierać się na węglu, który stanowił prawie 90 procent naszych przeładunków. I tak stopniowo zaczęliśmy pozyskiwać nowe ładunki jak śruty, zboża, kruszywa, tlenek glinu i siarkę. Jednocześnie nadal obsługiwaliśmy chemikalia płynne oraz paliwa. Tak rozpoczął się zupełnie nowy rozdział w życiu MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia.

- Dla człowieka dwadzieścia lat to już jest dorosłość – natomiast dla terminalu to dopiero początek historii…

- Przemiany zachodzące w naszym terminalu to  dobry przykład elastycznego reagowania na zmiany strukturalne w ładunkach trafiających do MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. Bardzo ciężko na to nowe oblicze terminala pracowała cała załoga. Ustanawiane obecnie przez nasz terminal rekordy przeładunkowe potwierdzają, iż jesteśmy dobrą i rozpoznawalną marką, utrzymującą wysoką pozycję wśród terminali masowych na Morzu Bałtyckim. W ostrej walce o rynek  wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, starając się być jeszcze bardziej atrakcyjnym partnerem biznesowy. Klient, który raz trafił do naszego terminala z reguły staje się naszym stałym klientem…

- Mocną stroną MTMG są nowoczesne technologie przeładunkowe…

- To dzisiaj podstawa sukcesu. W basenie III przy nabrzeżu Holenderskim jest możliwa obsługa statków o zanurzeniu 13 metrów, co pozwoliło rozpocząć obsługę statków typu Panamax i Capesize. Za dosłownie parę miesięcy skończy się poważny remont nabrzeża Szwedzkiego, a w niedalekiej przyszłości zostanie ono pogłębione do 15,5 meta. Mamy już nowy - oddany do użytku 4 maja br. - magazyn śrutowo-zbożowy o kubaturze 60 tysięcy, który został przez nas wyposażony w nową technologię, wprowadzającą rewolucyjne zmiany w sferze przeładunkowej – wszystkie procesy sterowane są centralnie ze sterowni. Nie zapomnieliśmy przy tym o ekologii, instalując filtry ograniczające pylenie. Nowy magazyn wpisuje się w szereg  proekologicznych inwestycji – na pozór drobnych, ale bardzo ważnych, które poczyniliśmy już wcześniej, jak choćby zakup szczelnych chwytaków, zbudowanych według najnowszych rozwiązań technicznych. Dzięki posiadanej zabudowie anty pyłowej pozwalają one obsługiwać ładunki sypkie w sposób przyjazny dla środowiska.

Aby usprawnić i zarazem uczynić załadunek płynnych chemikaliów bardziej ekologicznym, zakupiliśmy  nowy nalewak morski produkcji jednej z czołowych światowych firm. Dzięki temu urządzeniu, umieszczonemu na przedłużonym pirsie nabrzeża Duńskiego, obsługa tankowców z chemikaliami jest krótsza w czasie, łatwiejsza dla obsługi, a przede wszystkim bezpieczniejsza. Urządzenie sterowane jest hydraulicznie i posiada zabezpieczenie w postaci tzw. sprzęgła awaryjnego rozłączania (ERC), które w przypadku niebezpieczeństwa automatycznie odłącza statek od nalewaka nie powodując przy tym szkody ekologicznej.

Dodam jeszcze, iż na nabrzeżu Szwedzkim pracuje nowy żuraw rodzimej  produkcji z chwytakiem o udźwigu 25 ton, który w znaczny sposób zwiększył dobowe tempo przeładunku śruty sojowej i węgla oraz innych ładunków masowych. Zakupiliśmy także nowy 124 tonowy dźwig samojezdny firmy Liebherr o udźwigu 50 ton przy pracy chwytakiem. Dzięki takim inwestycjom MTMG gwarantuje klientom wysokie raty przeładunkowe, które np. dla węgla w imporcie wynoszą 23 tysiące ton na dobę. Wysokie raty przeładunkowe są również realizowane przy obsłudze zbóż i śruty sojowej, przez co został skrócony czas pobytu statków w terminalu. Uruchomiono również nowy parking zewnętrzny przeznaczony dla 122 samochodów ciężarowych. Pozwala to na lepsze zdyscyplinowanie załadunku lub rozładunku ciężarówek przy równoczesnym wzroście efektywności systemu obsługi samochodów. W międzyczasie prawie w stu procentach wymieniliśmy także pozostały sprzęt przeładunkowy, jak spychacze i ładowarki. Obecnie zakupiliśmy urządzenia do spryskiwania hałd węgla specjalnym roztworem, który ogranicza pylenie składowanego towaru na sąsiadujące tereny.

- Ważkim wydarzeniem w dwudziestoletniej historii MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia była prywatyzacja…

- Z grona 9 zainteresowanych firm najkorzystniejszą ofertę nabycia 100% udziałów MTMG przedstawił ATIC SERVICES z siedzibą w Paryżu i temu oferentowi Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. udzielił w 2011 roku wyłączności na przeprowadzenie due diligence w procesie prywatyzacji Spółki.  ATIC Services w tym okresie był europejskim liderem w logistyce ładunków masowych.  Głównym udziałowcem ATIC byli ArcelorMital oraz EDF Trading. Terminal został sprywatyzowany w czasie kiedy miał już bardzo dobre notowania wśród klientów, natomiast podkreślić warto, że prywatyzacja była  kluczem do dalszego rozwoju naszego przedsiębiorstwa.

Dziś możemy już śmiało powiedzieć o sobie, że jesteśmy nowoczesnym terminalem uniwersalnym, gotowym obsłużyć wszelakiego rodzaju ładunki wymagające wysokiej jakości usług i zachowania europejskich norm ekologicznych. Już w roku 2007  MTMG uzyskał międzynarodowe certyfikaty systemu zarządzania jakością zgodnie z normą ISO 9001 oraz systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności zgodnie z normą ISO 22000. Od 2009 roku posiadamy certyfikat bezpieczeństwa zgodnie z kodeksem ISPS, zaś we wrześniu 2014 roku MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia - jako pierwszy terminal morski w gdyńskim porcie - uzyskał certyfikat OHSAS 18001:2007, potwierdzający że stosowany u nas system zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy spełnia wysokie wymagania normy.  Zaświadcza on o tym, że w MTMG Sp. z o.o. promowane jest bezpieczne i zdrowe środowisko pracy - nadzorowane są zagrożenia, przez co zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków. Pokazuje to, że nasz terminal nie jest firmą nastawioną tylko na zysk, ale jako odpowiedzialny partner społeczny - oprócz celów ekonomicznych - wyznacza sobie i realizuje cele i zadania pro pracownicze. Otrzymanie certyfikatu OHSAS 18001 to  symboliczne podkreślenie faktu, iż na sukcesy i renomę MTMG pracuje doświadczona oraz sumienna załoga.  

Jestem przeświadczony o tym, że wszystkie te działania w połączeniu z rzetelną pracą całej załogi MTMG pozwolą na kontynuację rozwoju przedsiębiorstwa w kolejnych latach oraz utrzymanie miana jednego z najlepszych terminali uniwersalnych na Morzu Bałtyckim…

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36141,00 $ tona 0,49% 2 sie
 Cynk 3043,00 $ tona 0,13% 2 sie
 Aluminium 2635,00 $ tona 0,42% 2 sie
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.