Na przełomie października i listopada planowana jest wizyta studyjna w polskich portach zorganizowana dla przedstawicieli Państw formatu "16+1" (Europa Środkowo-Wschodnia + Chiny). Zapowiada się więc świetna okazja do promocji polskich portów i ich planów rozwoju.
Z pewnością szczególnie interesująca będzie delegacja przedstawicieli z Chin, którzy mogą być traktowani jako potencjalni inwestorzy przy takich projektach jak planowana budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni czy Portu Centralnego w Gdańsku.
Ostatnie spotkanie Sekretariatu ds. Morskich 16+1 odbyło w czerwcu podczas Światowych Dni Morza w Szczecinie. W trakcie wydarzenia aż czterech przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. prezentowało osiągnięcia, potencjał oraz plany rozwoju gdyńskiego portu z projektem budowy Portu Zewnętrznego na czele. Podczas wystąpień poruszone zostały również tematy ochrony środowiska morskiego, Port Community System oraz wpływu turystyki cruiserowej na rozwój regionu.
- Temat budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia traktujemy bardzo poważnie. Budowa Portu Zewnętrznego to nie tylko sam port i skomunikowanie portu z centrum Polski i krajami Europy Południowej. Pracujemy nad szczegółową koncepcją rozwiązań hydrotechnicznych oraz rozmawiamy z potencjalnymi inwestorami, którzy wykazują zainteresowanie realizacją projektu. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że wyjście w morze to historyczna chwila w życiu gdyńskiego portu i szansa na podniesienie jego konkurencyjności - akcentuje Adam Meller prezes Zarządu Morskiego Gdynia.
Planowana wizyta studyjna omawiana była 9 lipca podczas spotkania Anny Moskwy, podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej z Wojciechem Zajączkowskim, ambasadorem RP Chińskiej Republiki Ludowej.
Przypomnijmy, że w lutym 2017 roku z inicjatywy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powołano w Polsce Sekretariat ds. Morskich 16+1. Zadaniem instytucji jest koordynacja współpracy pomiędzy 16. państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich.
Dwa kolejne statki z produktami rolnymi wypłynęły z ukraińskich portów
Kuba. Ugaszono pożar w porcie Matanzas
Nowe rozwiązanie dla małych i średnich portów od SeaData Gdynia
Porty kontenerowe Chin zdominowały globalny rynek
Cieśnina Tajwańska: czy Chiny zagrażają światowemu transportowi morskiemu?
Postęp prac na budowie II etapu drogi wodnej: Zalew Wiślany – Zatoka Gdańska