• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Czy to koniec slow steamingu w transporcie kontenerów?

PMK

05.04.2016 08:13 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Czy to koniec slow steamingu w transporcie kontenerów?
Czy to koniec slow steamingu w transporcie kontenerów? - GospodarkaMorska.pl

Armatorzy zaczęli odchodzić od idei ograniczania prędkości na swoich kontenerowcach – ocenia firma analityczna Alphaliner. Slow steaming miał dotąd na celu ograniczenie kosztów transportu, ale w sytuacji niskich cen paliw, nie jest on już tak skuteczny.

Slow steaming to koncepcja zakładająca, że statek porusza się z niższą od maksymalnej prędkością, co podyktowane jest względami ekonomicznymi – statek zużywa wówczas mniej paliwa. To rozwiązanie pozwalało dotąd zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem.

Badanie Alphaliner na połączeniach oceanicznych Chin z USA wykazało, że ten trend powoli odchodzi do lamusa i kontenerowce pływają z coraz większą prędkością. Na szlaku do zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych te jednostki mają średnią prędkość 19-20 węzłów, na szlaku do wschodniego wybrzeża 14-15 węzłów.

Na dalszy wzrost prędkości kontenerowców jednak nie ma co liczyć, bo od czasu powstania nowego trendu (6 tygodni) wzrosła cena bunkra, z 18 do 30 tys. dolarów dziennie. To powinno stanowić potężną barierę dla przewoźników, tym bardziej, że cały rynek dalej znajduje się w kryzysie.

Ciekawą tendencję zauważyli też eksperci z Xenety – platformy informacyjnej o światowych cenach frachtu i czasie tranzytu. Według nich, efektywność megakontenerowców przez ostanie półtora roku jest dużo niższa niż pierwotnie zakładano. Powodem tego zjawiska są niekorzystne umowy długoterminowe i przesunięcie zainteresowania spedytorów na umowy spotowe (krótkoterminowe). Widać to wyraźnie po cenach: w umowach długoterminowych wynoszą one od 807 do 1535 dolarów za TEU, w przypadku krótszych umów od 240 do 571 dolarów za TEU.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37862,00 $ tona 0,23% 14 paź
 Cynk 3551,00 $ tona 4,17% 14 paź
 Aluminium 3151,00 $ tona 2,47% 14 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.