• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gdyński Crist wybuduje prom hybrydowy dla Finów

30.10.2015 11:40 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Gdyński Crist wybuduje prom hybrydowy dla Finów - GospodarkaMorska.pl

Fiński przewoźnik Finferries zamówił budowę hybrydowego, ekologicznego promu w polskiej stoczni CRIST z Gdyni. Najpierw jednak odrzucił oferty 20 jej konkurentów. Crist zdeklasował m.in. stocznie z Finlandii, Niemiec i Norwegii.

- Jestem bardzo zadowolony, że długi i dokładny proces selekcji wykonawcy projektu jest już zakończony. Wybraliśmy Crist ze względu na konkurencyjne ceny oraz zdolność dostarczenia nam statku o doskonałej jakości - powiedział szef Finferries, Maty Rosin.

Natomiast firmą, która dostarczy nowe technologie jest Siemens, który posiada duże doświadczenie w wyposażaniu podobnych jednostek. Uczestniczył m.in. w budowie norweskiego Ampere (ZeroCat), który również zbudowała polska stocznia Aluship z Gdańska. - Promy elektryczne oferują wielką nową technologię. Zapewniają trwały, wydajny, niezawodny i super ekologiczny transport. Jest to kolejny ważny krok w ochronie Morza Bałtyckiego – powiedział Osakeyhtiö Janne Öhman, prezes Siemensa.

Hybrydowy prom elektryczny będzie mierzył około 90 metrów długości i 16 m szerokości. Pomieści maksymalnie 90 samochodów. Będzie pływał na trasie Parainen-Nauvo, połączanie zostanie zainaugurowane latem 2017 r. - Chcemy zaoferować naszym pasażerom sposób transportu, który zagwarantuje niezawodność i bezpieczeństwo. Wzięliśmy również pod rozwagę środowisko i ekologię. Inwestycja w nisko emisyjny statek hybrydowy połączy więc wygodę pasażerów z ochroną środowiska - powiedział szef Finferries, Maty Rosin.

Możemy jedynie pozazdrościć Finom i Norwegom, że w ich krajach inwestuje się w nowoczesne, ekologiczne jednostki do przewozu pasażerów i samochodów. Kilka tygodni temu informowaliśmy o idei budowy polskiego innowacynego promu. Trasę z Gdańska na Hel, która mierzy ponad 22 km, Elec3city mógłby pokonywać w niecałą godzinę. Miała to być jednostka modułowa, którą można aranżować na potrzeby indywidualne klienta. Co istotne, mogłaby funkcjonować przez cały rok i spełniać różne funkcje. Nadal niestety nie pojawił się potencjalny inwestor, który byłby zainteresowany sfinansowaniem tego innowacyjnego przedsięwzięcia.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.