• <
PZT_1100x200_gif_2020

Brexit korzystny dla brytyjskich portów

Brexit korzystny dla brytyjskich portów - GospodarkaMorska.pl

Porty Wielkiej Brytanii mogą zyskać przewagę konkurencyjną na rynku żeglugi po wyjściu Brytanii z Unii Europejskiej i odejściem od unijnych regulacji  w sektorze morskim.

Głosowanie z ostatniego miesiąca nad opuszczeniem UE oznacza, że brytyjskie terminale nie znajdą się w proponowanym planie dotyczącym regulacji usług portowych, który zdaniem ekspertów uderzyłby mocno w porty Wielkiej Brytanii, ponieważ większość z nich należy do prywatnych inwestorów podczas, gdy większość europejskich odpowiedników otrzymuje dotacje z budżetów lokalnych samorządów.

Poddane do dyskusji nowe zasady wspierają usługi portowe w zakresie m.in.: nawigacji, jednakże zawierają dodatkowe opłaty portowe oraz zwolnienia na stanowiskach, co mogłoby wywrzeć presję kosztową na operatorach brytyjskich a w efekcie zniszczyć ich zdolność do kontrolowania cen.

Mark Whitworth, dyrektor Peel Ports – drugiego największego portu w Wielkiej Brytanii pod względem obrotu ładunkami towarowymi powiedział, że jeśli Brexit na pewno przyniesie pozytywne skutki a jednym z nich będzie uniknięcie unijnych regulacji.

Whitworth dodaje, że na obecną chwilę ze strony rządu nie ma żadnych nacisków przez co posiadają szerokie pole do działania.

Publikacja przygotowana w styczniu przez parlament jasno wskazuje, że regulacje UE znacząco wpłynęłyby na 43 z 319 brytyjskich portów. Ponadto informuje, że porty na Wyspach nie otrzymują dodatkowych funduszy z powodu, że są w większości własnością prywatną, podejmują własne decyzje handlowe.

Zdaniem prawnika rządowego, Wielka Brytania nie rozpocznie w tym roku formalnego wystąpienia z Unii poprzez wdrożenie Artykułu 50 z Traktatu Lizbońskiego.

Dyrektor ABP (czołowych brytyjskich operatorów), James Cooper uważa, że wystąpienie z Unii niesie ze sobą wiele okazji, dzięki którym będą w stanie uwolnić się od niewłaściwych oraz kosztownych regulacji.

Peel Ports oraz ABP – obie grupy należą do prywatnych właścicieli -  zauważyły jednak, że nadal są zobowiązane do różnych projektów inwestycyjnych pomimo wyjścia Wielkiej Brytanii z EU.

Peel Ports zainwestowało ponad 300 milionów funtów w proces przebudowy Liverpoolu, w głębokowodny terminal kontenerowy, który planowo będzie w stanie przyjmować większe jednostki od października.

Grupa ABP postanowiła przeznaczyć miliard funtów na inwestycje, które zostaną przeprowadzone w ciągu najbliższych 4-5 lat.

Joanna Fic z agencji ratingowej Moody wierzy, że ABP jest świetnie przygotowane na nadchodzącą burzę będącą efektem wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Dodaje również, że grupa będzie wspomagana przez różnorodne źródła zysku.

Źródło:
promy24.com
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32397,00 $ tona 0,63% 4 maj
 Cynk 2959,00 $ tona 1,89% 4 maj
 Aluminium 2434,00 $ tona -0,45% 4 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.