PMK
W czasie drugiej dużej fali zamówień na skrubery zanotowano ponad 1000 zleceń na instalację tych urządzeń na statkach – wynika z danych agencji DNV GL.
Badanie wykazało, że liczba przypadków instalacji skruberów mocno wzrasta wraz z zbliżającym się wejściem w życie nowych przepisów IMO o zawartości siarki w paliwach. Przepis będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 roku. Zbliżająca się regulacja będzie wymagać od statków spalania paliwa o zawartości siarki nie większej niż 0,5%, w porównaniu do obecnie 3,5%, lub instalacji skruberów usuwających siarkę podczas spalania paliwa. Właściciele statków mają również wybór, aby używać alternatywnych paliw, takich jak skroplony gaz ziemny, w celu spełnienia wymagań.
Obecnie, według danych DNV GL, 1850 statków jest wyposażone w skrubery. Do 2020 roku ma do nich dołączyć kolejne 2500 jednostek. Wśród wszystkich zainstalowanych scrubberów tylko 37% została zainstalowana na nowych jednostkach, w przeciwieństwie do 63% zamontowanych w czasie modernizacji.
Co ciekawe, prawie 60% wszystkich modernizacji i instalacji miało miejsce w azjatyckich stoczniach. Ten procent zwiększa się do prawie 85%, gdy uwzględnia się tylko instalacje na nowych jednostkach.
Obecnie na rynku działa ponad 20 różnych dostawców skruberów. Baza dostawców jest mieszanką znanych producentów sprzętu morskiego oraz firm dotąd zajmujących się głównie działalnością lądową.
Trzej najwięksi dostawcy skruberów, w tym Wartsila, Alfa Laval i Yara Marine, posiadają ponad 50 procent udziału w rynku. Sektory wycieczkowe i RoPax były początkowo największymi zwolennikami tej technologii. Jednak druga fala zamówień skruberów dotknęła także rynek masowców, kontenerowców i tankowców.
Skrubery, czyli inaczej płuczki spalin, służą do redukcji szkodliwych substancji. Przykładowo, system fińskiej firmy Wartsila usuwa do 98 proc. dwutlenku siarki i zmniejsza szkodliwość cząstek stałych nawet o 85 proc..
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu