pc
130 tys. ton ropy z Nigerii dla PKN ORLEN dopłynęło do Gdańska. Tankowiec New Vision z surowcem wysokiej jakości typu Bonny Light zawinął do Naftoportu w poniedziałek. To kolejny etap dywersyfikacji dostaw realizowany przez spółkę.
– Decyzja o zakupie wysokojakościowej ropy z Afryki Zachodniej to odpowiedź na wyzwania rynku i obecną sytuację międzynarodową. Nieustannie szukamy nowych kierunków, poszerzając liczbę zarówno dostawców, jak i gatunków ropy przerabianych w rafineriach Grupy ORLEN. Jeśli surowiec z Afryki Zachodniej okaże się efektywny w przerobie, to niewykluczone zwiększenie naszego zainteresowania tym kierunkiem – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN.
Dodał, że proces dywersyfikacji ropy jest wielostopniowy i nie jest to zadanie do zrealizowania w jeden miesiąc. „Poszukując nowych źródeł dostaw, uwzględniamy rachunek ekonomiczny. Liczy się konkurencyjna cena surowca, jakość i bezpieczeństwo dostaw” – powiedział Obajtek.
Nigeryjska ropa typu Bonny Light ma uzupełnić realizowane przez PKN ORLEN dostawy spot, które obecnie pokrywają 50% zapotrzebowania koncernu. W ramach realizowanej dywersyfikacji dostaw, ok. 30% ropy przerabianej w Grupie ORLEN pochodzi z kierunków alternatywnych. Koncern wzmacnia m.in. zakupy z Zatoki Perskiej poprzez np. długoterminowe relacje z Saudi Aramco. W kwietniu tego roku firmy podpisały aneks do umowy, który zwiększył dostarczany wolumen ropy saudyjskiej o 50%, do 300 tys. ton surowca miesięcznie.
Rafinerie z GK ORLEN przerabiały już m.in. surowiec z Iranu, Iraku, Azerbejdżanu, Kazachstanu i Norwegii. PKN ORLEN dysponuje również obowiązującymi umowami terminowymi z producentami ze Wschodu i Zatoki Perskiej, które zabezpieczają dostawy do rafinerii w Polsce, Czechach i na Litwie.
Jak podała spółka, PKN ORLEN pozytywnie ocenia potencjał dostaw z Zatoki Perskiej i pozostaje otwarty na współpracę z producentami z tego regionu w niedalekiej przyszłości.
Według danych Agencji Rynku Energii, konsumpcja oleju napędowego w latach 2015-2018 wzrośnie o ok. 43%, przy wzroście PKB o ok. 13% w tym samym okresie. Pomijając efekt wzrostu gospodarczego, PKN ORLEN szacuje, że dzięki skutecznej walce z szarą strefą legalny rynek ON powiększył się o ok. 30% w tych latach.
Tankowiec New Vision ma 276 m długości, 48 m szerokości i 157 500 t nośności. Został zbudowany w 2017 r., pływa pod banderą Wysp Marshalla.
Grupa PKN ORLEN zarządza sześcioma rafineriami zlokalizowanymi z Polsce, Czechach i na Litwie. Prowadzi także działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. W ubiegłym roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 95,36 mld zł. Od 1999 r. spółka jest notowana na GPW.
Naftoport wykonuje przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych w Porcie Gdańsk. Spółka stanowi istotny element logistyki dostaw ropy dla polskich i niemieckich rafinerii oraz jej tranzytu, a także lądowo-morskiego przeładunku produktów naftowych. W pierwszym półroczu tego roku przeładunki w Naftoporcie osiągnęły wielkość 8 mln t, z czego 6,5 mln t to przeładunki ropy naftowej.
Tak w gdańskim #Naftoport wyglądał dziś wyładunek 130 tys. ton #ropa pochodzącej z Nigerii, która trafi do naszego płockiego zakładu pic.twitter.com/Cr05tL5Z2m
— ORLEN (@PKN_ORLEN) 15 października 2018
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Koniec operacji "Open Spirit 24" na Bałtyku. Siły morskie państw NATO zneutralizowały niebezpieczne pozostałości wojenne
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Srebro Polaków w regatach Pucharu Świata
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę