Władze Elbląga zorganizowały dla swoich mieszkańców ankietę dotyczącą przyszłości miejscowego portu. Samorząd ogłosił wstępne wyniki głosowania. Na oficjalne rezultaty tego badania musimy poczekać do 30 maja.
Głosowanie dotyczyło przyszłości portu w Elblągu. Elblążanie mieli odpowiedzieć, czy port, dziś należący do miasta, powinien pozostać we władaniu samorządu, czy zostać przekazany Skarbowi Państwa.
Dzisiaj portem zarządza komunalna spółka. Głównym ładunkiem, który był w tym miejscu przeładowywany jest węgiel z rosyjskiego Kaliningradu. Pod koniec lat 90. do Elblągu docierały rekordowe ładunki sięgające 600 tys. ton.
W porcie w Elblągu realizowana jest budowa drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, przez przekop mierzei. Inwestycja ma wpłynąć na rozwój portu i zwiększyć przeładunki aż trzykrotnie. Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka podkreślał, że cała inwestycja ma sprawić, że Elbląg stanie się IV portem RP, ze strategicznym znaczeniem dla państwowej gospodarki.
Motywem sporu jest fakt, że port przyjmujący statki przechodzące przez przekop musi zostać zmodernizowany. Koszt takiej kompleksowej modernizacji szacowany jest na co najmniej 100 mln zł. Miasta na taką inwestycję nie stać, z kolei rząd oferuje taką kwotę w zamian za przejęcie większości praw właścicielskich do obiektu.
Wyniki przeprowadzonego głosowania mają posłużyć władzom Elbląga za podstawę do odpowiedzi na rządową propozycję.
Po wstępnej analizie samorząd ogłosił, że w ankiecie wzięło udział łącznie 11 tys. 221 osób - w wersjach online i papierowej. Za pozostawieniem portu we władzy samorządu było 7779 głosów, za przekazaniem Skarbowi Państwa - 2331 głosów. Oddano 1111 nieważnych głosów. W głosowaniu przeprowadzonym online za portem samorządowym opowiedziało się 4284 glosujących, za przekazaniem portu do zasobów Skarbu Państwa było ich 1376, a nieważnych głosów było 971.
Oficjalne wyniki mają zostać ogłoszone 30 maja.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni