• <
bulk_cargo_port_szczecin

Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim [foto]

ac

16.04.2021 14:53 Źródło: mat. prasowe
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim [foto]

Partnerzy portalu

Port Szczecin – trwa budowa oraz przebudowa nabrzeży w Basenie Kaszubskim [foto] - GospodarkaMorska.pl
fot. mat.prasowe

W Porcie Szczecin na nabrzeżach Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA trwają prace budowlane w Basenie Kaszubskim i Basenie Noteckim, w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Generalnym wykonawcą zadania jest Korporacja Budowlana DORACO. 

Działania rozpoczęły się jednocześnie na kilku frontach robót przewidzianych do realizacji w pierwszym etapie robót i obejmują: Przebudowę Nabrzeża Chorzowskiego i Gliwickiego Uskok, prace związane z zalądowaniem Basenu Noteckiego i budową nowego Nabrzeża Zamykającego, budowę nowego Nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową, obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz częściowe prace czerpalne przy nabrzeżach Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m.. Prace czerpalne poprzedzone są sondażami i oczyszczaniem dna z ferromagnetyków. W etapie tym powstanie ok. 400 metrów nowych nabrzeży, z kolei zmodernizowanych zostanie kolejnych ok. 400 metrów nabrzeży.

- Celem etapowania prac jest umożliwienie stałej eksploatacji pozostałych nabrzeży w Basenie  Kaszubskim, które mają swój znaczący udział w ilości przeładunków w Porcie Szczecin – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO -  W tym celu kolejne nabrzeża: Chorzowskie Uskok oraz Katowickie wraz z częścią dalbową, będą przebudowywane w ramach tego samego zadania inwestycyjnego, ale dopiero po oddaniu do użytkowania nabrzeży zrealizowanych w pierwszym etapie robót.

W marcu na Nabrzeże Chorzowskie dostarczono 93 sztuki gigantycznych stalowych pali rurowych, które posłużą do zabezpieczenia w pierwszej kolejności przebudowywanego nabrzeża Chorzowskiego, a w dalszej kolejności będą stanowiły zasadniczy element konstrukcyjny palościanki nabrzeży. Pierwsze stalowe pale o długości 24 metrów i przekroju ø 1016mm (łącznie na realizowanym obszarze zamontowanych zostanie 4600 ton rur) planowo miały zostać osadzone w dnie na Nabrzeżu Chorzowskim w tym samym miesiącu, jednak saperzy-nurkowie w trakcie prac podwodnych rozpoznali w tym miejscu amerykańską bombę lotniczą o masie powyżej 250 kg. Niezwłocznie powiadomiono o tym obiekcie odpowiednie służby, w tym również Specjalistyczne Jednostki Marynarki Wojennej, które przejęły obiekt i wyznaczyły strefy bezpieczeństwa do czasu jego przemieszczenia i unieszkodliwienia. Po tym procesie jednostki pływające Wykonawcy mogły wrócić do prac przy Nabrzeżu Chorzowskim. Po oczyszczeniu dna z ferromagnetyków, ekipa DORACO planuje rozpoczęcie pogrążania pali palościanki, na których zostanie posadowione całkowicie przebudowane Nabrzeże Chorzowskie. Suma długości przebudowywanych i  nowych nabrzeży oraz obudów brzegów, jakie należy zrealizować wynosi około 2000 mb.

Aktualnie prowadzone są prace związane z zabezpieczeniem i demontażem Nabrzeża Chorzowskiego i Gliwickiego Uskok, zaś na końcu Basenu Kaszubskiego trwa budowa nowego Nabrzeża Dąbrowieckiego. Wykonano wykop wstępny i pierwsze gniazda pali formowanych w gruncie, które pozytywnie przeszły badania ciągłości i będą podane w bieżącym miesiącu próbnym obciążeniom statycznym. W tym rejonie zostało ulokowane zaplecze biurowe i socjalne DORACO, wraz z placami składowymi na zapleczu Nabrzeża Dąbrowieckiego.

Następnie DORACO przystąpi do budowy nasypów w Basenie Noteckim (z piasku pozyskanego z robót czerpalnych), podpierających istniejące nabrzeża przed rozpoczęciem ich częściowej rozbiórki. Po wykonaniu nowych odcinków kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami podczyszczającymi, zespół rozpocznie realizację nowego Nabrzeża Zamykającego (zamknięcie Basenu Noteckiego) i zalądowania basenu piaskiem z kolejnego etapu robót czerpalnych.

Działania rozpoczną się również na wyspach Mieleński Ostrów i Mieleńska Łąka. Będą tu realizowane roboty związane z obudową brzegów w postaci ścianki szczelnej, kotwionej mikropalami i zwieńczonej oczepem żelbetowym, z uwagi na poszerzenie i pogłębienie obrotnicy dla statków, której średnica wyniesie 300 m.


Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to blisko 223 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, generalnym wykonawcą Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o., a nadzór nad projektem pełni SMCE Europe Sp. z o.o.

W ramach projektu DORACO przebuduje około 1000 metrów nabrzeży (Chorzowskie, Chorzowskie Uskok, Gliwickie Uskok, Katowickie), oraz wybuduje ponad 400 metrów zupełnie nowych nabrzeży: Dąbrowieckie i Zamykające. Pogłębiony zostanie Basen Kaszubski wraz z obrotnicami dla statków, do głębokości technicznej 12,5 m. Dno Nabrzeża Chorzowskiego Uskok przy rampie ro-ro zostanie umocnione tzw. materacem gabionowym. Realizację uzupełnią prace związane z przebudową układów kolejowych i drogowych oraz modernizacją sieci (wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych). Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2023 r.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.