Przez port w Stepnicy przechodzi coraz więcej ładunków. Jest to możliwe dzięki zrealizowanym w ostatnim czasie inwestycjom.
W ubiegłym roku przez port w Stepnicy przeszło ponad 32 tysiące ton ładunków – to najlepszy wynik przeładunkowy portu w ostatnich latach. Wpłynęło na niego pogłębienie toru podejściowego do 4,5 metra na szerokości 40 metrów i powiększenie obrotnicy, która ma obecnie średnicę 130 metrów. Dzięki temu do portu położonego na południowo-wschodnim krańcu Zalewu Szczecińskiego mogą wchodzić statki o długości do 115 metrów, szerokości 13,5 metrów i zanurzeniu wynoszącym 4 metry, jak również blisko 100-metrowe barki i zestawy pchane o długości 125 metrów.
Inwestycje w Stepnicy zostały zrealizowane dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego w wysokości 5 milionów złotych, zaś cały program – 6 milionów złotych.
Lokalne władze spodziewają się dalszego wzrostu przeładunków w Stepnicy. Strategia rozwoju portu na lata 2021-27, opracowana przez gminę, mówi o nawet 300 tysiącach ton rocznie. Pomóc w tym ma również wykorzystanie elewatora o pojemności 17 tys. ton. W kwestii portu w Stepnicy aktywny jest także samorząd województwa i Urząd Morski w Szczecinie, który zajmował się pogłębieniem toru podejściowego.
– Współpracę z Urzędem Morskim prowadziliśmy już w poprzedniej perspektywie unijnej. Zostały zrealizowane wielkie inwestycje, jak te w Świnoujściu czy na Kanale Piastowskim, ale także o szereg inicjatyw usprawniających dostęp do małych portów i przystani – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – W rozdaniu 2014-2020 priorytetem było pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m, a po wielu negocjacjach z Komisją Europejską udało się nam także zaplanować 10 mln euro na rozwój infrastruktury w takich miejscach jak właśnie Stepnica czy Police. To istotne inwestycje w modernizację odrzańskiej drogi wodnej – dodał.
Port w Stepnicy to jeden z najmniejszych portów Pomorza Zachodniego. Specjalizuje się w przeładunku ziarna i nasion, a także drewna i nawozów. Zawijają do niego statki morskie i barki rzeczne.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych