Do Portu Kołobrzeg przybył statek ze znacznym ładunkiem kruszywa i o znacznym zanurzeniu, spełniając jednak dopuszczalne wymiary. Zawinięcia coraz większych statków oraz rosnące przeładunki mają wpisywać się w rozwój infrastruktury portowej, a także wzrost znaczenia Kołobrzegu w branży morskiej.
Do znajdującego się w kołobrzeskim porcie BST Cargo Hub zawinął masowiec Wilson Baerl (IMO: 9194311), pływający pod banderą Barbadosu. Zbudowany w 1999 roku ma 100 metrów długości, 15 metrów szerokości i zanurzenie wynoszące 5 metrów. Jak poinformował na portalu Linkedin Adrian Ozorowski, dyrektor operacyjny BST Cargo Hub, przy nabrzeżu dokonano rozładunku kruszywa 0/32mm, blisko 3000 ton. Blisko połowa od razu trafiła na pojazdy ciężarowe. Prace odbyły się w Porcie Handlowym, 29 października.
Co istotne, wspomniany statek był niejako „na styk” w porcie, jako że dopuszczalne zanurzenie dla statków mających do 90 metrów długości i do 14 metrów szerokości wynosi 5,5 metra, a ten był poza ostatnim parametrem nieco większy.
W ostatnich latach w Porcie Kołobrzeg stale rosną przeładunki. W 2023 roku zostało przeładowanych 277,8 tys. ton ładunków, co oznacza pokaźny wzrost w stosunku do roku 2022, wynoszący 63%. Na ten wynik złożyły się przede wszystkim nowe ładunki, w tym głównie kukurydza z Ukrainy. Port Kołobrzeg, podobnie jak porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, został przez polski rząd desygnowany do tranzytu zbóż z Ukrainy, która w dużej mierze nie mogła ich eksportować poprzez własne porty nad Morzem Czarnym. Od 2018 roku, kiedy to pośród 110 tys. ton przeładowanych w Kołobrzegu towarów największy wolumen stanowiły ładunki masowe, głównie kruszywo i drewno, nastąpiła stopniowa, ale wyraźna zmiana struktury towarowej. W 2022 do grupy ładunków dołączyła kukurydza, której przeładunki wyniosły aż 41% całości. W 2023 roku jej udział zwiększył się do 48%.
Zarząd Morskiego Portu Kołobrzeg zakłada, że w najbliższych latach wolumen obsługiwanych ładunków będzie rósł, a planowane inwestycje, w tym pogłębienie toru wodnego, mają się ku temu znacznie przyczynić. Na zwiększenie wolumenu przeładunkowego miała wpłynąć także zmiana firmy świadczącej usługi manipulacyjno-przeładunkowe, a także inwestycje infrastrukturalne. Już w 2021 roku uruchomiono w Kołobrzegu nową bocznicę kolejową, a w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększyła się także wyraźnie powierzchnia magazynowa, która urosła z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny