• <

Port Kołobrzeg liczy na nowe rekordy. Coraz większe statki obsługiwane przy nabrzeżach

30.10.2025 16:11 Źródło: BST Cargo Hub, Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Kołobrzeg liczy na nowe rekordy. Coraz większe statki obsługiwane przy nabrzeżach
Fot. BST Cargo Hub

Do Portu Kołobrzeg przybył statek ze znacznym ładunkiem kruszywa i o znacznym zanurzeniu, spełniając jednak dopuszczalne wymiary. Zawinięcia coraz większych statków oraz rosnące przeładunki mają wpisywać się w rozwój infrastruktury portowej, a także wzrost znaczenia Kołobrzegu w branży morskiej.

Do znajdującego się w kołobrzeskim porcie BST Cargo Hub zawinął masowiec Wilson Baerl (IMO: 9194311), pływający pod banderą Barbadosu. Zbudowany w 1999 roku ma 100 metrów długości, 15 metrów szerokości i zanurzenie wynoszące 5 metrów. Jak poinformował na portalu Linkedin Adrian Ozorowski, dyrektor operacyjny BST Cargo Hub, przy nabrzeżu dokonano rozładunku kruszywa 0/32mm, blisko 3000 ton. Blisko połowa od razu trafiła na pojazdy ciężarowe. Prace odbyły się w Porcie Handlowym, 29 października.

Co istotne, wspomniany statek był niejako „na styk” w porcie, jako że dopuszczalne zanurzenie dla statków mających do 90 metrów długości i do 14 metrów szerokości wynosi 5,5 metra, a ten był poza ostatnim parametrem nieco większy.

W ostatnich latach w Porcie Kołobrzeg stale rosną przeładunki. W 2023 roku zostało przeładowanych 277,8 tys. ton ładunków, co oznacza pokaźny wzrost w stosunku do roku 2022, wynoszący 63%. Na ten wynik złożyły się przede wszystkim nowe ładunki, w tym głównie kukurydza z Ukrainy. Port Kołobrzeg, podobnie jak porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, został przez polski rząd desygnowany do tranzytu zbóż z Ukrainy, która w dużej mierze nie mogła ich eksportować poprzez własne porty nad Morzem Czarnym. Od 2018 roku, kiedy to pośród 110 tys. ton przeładowanych w Kołobrzegu towarów największy wolumen stanowiły ładunki masowe, głównie kruszywo i drewno, nastąpiła stopniowa, ale wyraźna zmiana struktury towarowej. W 2022 do grupy ładunków dołączyła kukurydza, której przeładunki wyniosły aż 41% całości. W 2023 roku jej udział zwiększył się do 48%.

Zarząd Morskiego Portu Kołobrzeg zakłada, że w najbliższych latach wolumen obsługiwanych ładunków będzie rósł, a planowane inwestycje, w tym pogłębienie toru wodnego, mają się ku temu znacznie przyczynić. Na zwiększenie wolumenu przeładunkowego miała wpłynąć także zmiana firmy świadczącej usługi manipulacyjno-przeładunkowe, a także inwestycje infrastrukturalne. Już w 2021 roku uruchomiono w Kołobrzegu nową bocznicę kolejową, a w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększyła się także wyraźnie powierzchnia magazynowa, która urosła z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2. 

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.