Port Gdynia stawiając na ekologiczne i technologiczne rozwiązania rozpoczął na początku roku projekt „System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych”. Teraz chce wyłonić wykonawcę, który wykona badania, pomiary i stworzy analizy dotyczące jakości wód portowych. Koszt projektu to ponad 6,7 mln zł.
Gdyński port wpisuje się w światowe trendy branży morskiej. W tym celu postawił na projekty utrzymane w idei „green port” oraz „smart port”.
Sześć etapów w trzy lata. Wykonawca poszukiwany
By planowo zrealizować najnowszy projekt w trzy lata, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ogłosił postępowanie na wyłonienie wykonawcy w zakresie świadczenia usług na wykonanie badań, pomiarów oraz stworzenie analiz dotyczących jakości wód portowych.
Pierwszym etapem realizacji przedsięwzięcia jest przeprowadzenie montażu specjalistycznej aparatury pomiarowej w postaci stacji pogodowej oraz radaru monitorującego jakość wody, przy jednoczesnym przekazywaniu wyników w czasie rzeczywistym odbiorcy. Następne będzie przeprowadzenie pomiarów i badań za pomocą bezzałogowej jednostki badawczej.
W porcie bezpieczniej, w Bałtyku czyściej
Projekt doprowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa w Porcie Gdynia poprzez określenie warunków brzegowych w aspekcie zasad poruszania się jednostek bezzałogowych względem innych statków oraz infrastruktury portowej. Dodatkowo stworzone raporty będą stanowić istotny wkład merytoryczny dla dopiero kształtujących się przepisów prawnych w sektorze jednostek bezzałogowych.
Wdrożenie założeń inicjatywy zwiększy zakres realizacji standardów unijnych dotyczących ochrony klimatu oraz ochrony wód Bałtyku poprzez ekologiczne rozwiązania systemu monitoringu i obserwacji terenów portowych.
Port Gdynia jako technologiczny lider
Celem nowego projektu będzie m.in. budowanie przewagi konkurencyjnej, np. w sferze technologicznej na Morzu Batyckim oraz branży około portowej. Port Gdynia jako prekursor nowoczesnych rozwiązań technologicznych w zakresie ekologii wyznacza standardy dla firm działających w branży morskiej. Analogicznie do wprowadzenia usługi bunkrowania LNG w polskich portach, przeprowadzając manewry w obszarze bezpieczeństwa i przygotowania regulacji pomiędzy interesariuszami procesu.
Za inicjatywę jest odpowiedzialne międzynarodowe konsorcjum, a w ich składzie są: Port Gdynia jako lider, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Morski, Norwegian Institute of Water Research oraz Miros AS.
W drodze do zero-emisyjności
Całkowity koszt to ponad 6,7 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi około 5,5 mln zł. Aż 85 proc. pieniędzy pochodzi z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a pozostałe 15 proc. – z budżetu Polski. Dodajmy, że podstawą funduszy EOG i funduszy norweskich jest porozumienie na rzecz ograniczenia nierówności społecznych i ekonomicznych w Europie. Polska jest jednym z beneficjentów tej idei.
Projekt MPSS jest kolejnym etapem realizowanej przez Port Gdynia S.A strategii, zakładającej dążenie do zero-emisyjności, technologii „smart” i automatyzacji procesów oraz poprawy ochrony środowiska w lokalnym otoczeniu portu.
O szczegółach postępowania przetargowego przeczytasz TUTAJ. Termin składania ofert upływa 9 lipca 2021 roku o godz. 10.00.
Autonomiczny statek NYMO stworzony przez naukowców z Uniwersytetu Technologicznego w Tallinie będzie mógł służyć do dostarczania paczek, mapowania dna morskiego, prowadzenia akcji ratowniczych czy wykrywania zanieczyszczeń./ Fot. Tallinn University of Technology
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego