Firma Wuprohyd poinformowała o rozpoczęciu pogłębiania basenów wewnętrznych w Porcie Gdynia. Po ukończeniu inwestycji do Portu Gdynia zawijać będą mogły największe jednostki na Bałtyku. Prace potrwają 16 miesięcy.
Basen portowy pogłębiany jest z 13,5 do 16 metrów. Zgodnie ze strategią rozwoju portu jest to jeden z elementów, które pozwolą przyjmowanie statków o zanurzeniu powyżej 15 metrów i długości sięgającej 400 metrów. Jest to także jeden z ważniejszych elementów realizowanego od lat „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.
Prace obejmą zasięgiem większość akwenów portowych. Oprócz prac czerpalnych zrealizowane zostaną także roboty rozbiórkowe i zasypowe, powstaną nowe umocnienia dna, przebudowane zostaną podwodne instalacje kablowe, wyregulowane zostanie także dno.
Eksperci Wuprohyd opracowali projekt robót czerpalnych w technologii 3D w oparciu o istniejący model dna akwenów portowych, utworzony na podstawie pomiarów hydrograficznych. Same prace czerpalne będą składać się z sześciu faz: pogłębienia Awanportu, pogłębienia Awanportu i kanału Portowego na odcinku pomiędzy obrotnicą nr 1 a obrotnicą nr 2, pogłębienia Kanału Portowego, pogłębienia Basenu V, pogłębienia Basenu IV i pogłębienia Basenu III. Łącznie z dna wybrane ma być około 4 mln m3 urobku – równowartość 1600 pełnowymiarowych basenów olimpijskich – który zostanie zdeponowany na klapowisku morskim.
Prace zaprojektowane przez Wuprohyd wykonuje belgijska firma Jan De Nul. Całość inwestycji ma zostać ukończona w ciągu 16 miesięcy.
Fot. Mikołaj Połoczański, Port Gdynia
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć