• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Port Gdynia – nabrzeża i Ostroga Pilotowa do przebudowy [WIDEO]

17.10.2021 23:55
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia – nabrzeża i Ostroga Pilotowa do przebudowy [WIDEO]
Port Gdynia – nabrzeża i Ostroga Pilotowa do przebudowy [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Podpisał w piątek umowę na przebudowę Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego. Wykonawcą robót będzie firma Strabag.


Wykonawca ma za zadanie m.in. wzmocnić istniejącą głowicę Ostrogi Pilotowej wraz z umocnieniem dna, przeprowadzić odpowiednie prace rozbiórkowe i roboty kafarowe, zainstalować elementy wygaszacza falowania, wykonać żelbetowe konstrukcje nadbudowy, zasypy i nawierzchnie z betonowej kostki. Prace mają być ukończone w ciągu dziewięciu miesięcy.

– Przebudowa Ostrogi Pilotowej to kluczowy element związany z pogłębieniem toru wewnętrznego w Porcie Gdynia. Ostroga jest elementem konstrukcyjnym, który jednocześnie stanowi osłonę portu wewnętrznego. Nasze zadanie będzie polegało na wykonaniu nowej konstrukcji hydrotechnicznej, pozwalającej po pierwsze na wzmocnienie główki Ostrogi, po drugie na możliwość pogłębienia basenu wewnętrznego, ale także na zwiększenie możliwości wykonania obrotnicy – wyjaśnił Marcin Wróblewski, dyrektor techniczny Oddziału Hydrotechnicznego w Strabag.

Zaplanowane działania są związane między innymi z perspektywami rozwoju rynku przeładunków kontenerowych.

– Można powiedzieć, że wpisujemy się w oczekiwania naszych klientów – powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Jest oczekiwanie, że dwa terminale, które pracują w Porcie Gdynia, będą zmuszone do przyjęcia większych jednostek. Jeśli nie będą do tego zdolne, nie będą uczestniczyły w rynku. Tendencje światowe są takie, że statki są coraz większe. To dotyczy również, a może w szczególności, statków kontenerowych. Żeby wpisać się w ten trend musimy inwestować.

Cały projekt, w którego skład wchodzi nie tylko przebudowa nabrzeży, ale także pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych, sprawi, że do Gdyni przypływać będą statki o długości do 400 metrów, szerokości do 58 metrów i zanurzeniu sięgającym 15 metrów. Poprawią się także warunki nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli.

– To spowoduje, że będą połączenia transoceaniczne, a tego w Gdyni bardzo byśmy chcieli – komentował wiceprezes Zarządu Portu Gdynia, Kazimierz Koralewski. – To będzie służyło przez następne sto lat i miastu, i portowi.

Gospodarka Morska
Fot. Tadeusz Urbaniak / port.gdynia.pl

Podpisana umowa to nie pierwszy przypadek współpracy Portu Gdynia i firmy Strabag. Jak podał Marcin Wróblewski, w ciągu kilkunastu lat istnienia Oddziału Hydrotechnicznego w firmie Strabag zrealizował już siedem projektów dla gdyńskiego portu.

– To jest dla nas kluczowa współpraca. Pierwszy projekt zaczęliśmy jakieś szesnaście lat temu – dodał Rainer Steindl, dyrektor finansowy Oddziału Hydrotechnicznego Strabag. To będzie osmy projekt, jaki realizujemy dla portu w Gdyni. Zamawiający okazał się bardzo dobrym, rzetelnym partnerem – dodał.

To nie jedyna inwestycja, jaką Zarząd Morskiego Portu Gdynia ma w planach na najbliższe miesiące.

– Mówimy jeszcze o remoncie Nabrzeża Helskiego, Indyjskiego, mówimy o poszerzeniu obrotnicy – jesteśmy na dobrej drodze. Jeśli wszystkie inwestycje ułożą się po naszej myśli, to w połowie roku 2024 będziemy mogli przyjmować znacznie większe jednostki – wyjaśniał wiceprezes Bąk.

Wiceprezes Kazimierz Koralewski dodał, że planowane remonty nabrzeży to dobrze zainwestowany pieniądz, który służy klientom portu.

– My odpowiadamy na ich potrzeby, a przecież wszyscy wiemy, że w najbliższym czasie spodziewamy się obsługi offshore'u w Gdyni. To następny mały krok do tego, żeby obsługiwać morskie farmy wiatrowe. Stad nie zwalniamy tempa, piszemy następne przetargi i myślę, że jesteśmy na dobrej drodze do tego, żeby Port Gdynia był jednym z większych na Bałtyku – dodał Koralewski.

W ostatnim czasie w gdyńskim porcie dużo się dzieje. Pod koniec września oficjalnie zakończyła się budowa nowego Terminalu Promowego, z którego od stycznia 2021 korzystać będą Stena Line oraz Polferries. Trwają także prace nad powiększeniem obrotnicy, która znaczne zwiększy możliwości manewrowania dużymi statkami na wodach wewnętrznych portu. Skuteczne przeładunki dużych jednostek wymagają także dużych i odpowiednio przygotowanych placów do składowania towaru. Tego typu inwestycja również jest realizowana w Porcie Gdynia – gotowe do użytku są już trzy pierwsze hektary nowej powierzchni składowania z łącznie 18 hektarów, które powstają. Zarząd Portu liczy, że NDI, główny wykonawca robót, będzie w stanie ukończyć całą inwestycję przed końcem roku. Podczas ostatniego Forum Gospodarki Morskiej prezes Jacek Sadaj ogłosił także, że rozpoczęły się prace nad uruchomieniem hubu wodorowego.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40237,00 $ tona 0,15% 24 lis
 Cynk 3429,00 $ tona 0,23% 24 lis
 Aluminium 2698,00 $ tona 0,30% 24 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.