Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Podpisał w piątek umowę na przebudowę Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego. Wykonawcą robót będzie firma Strabag.
Wykonawca ma za zadanie m.in. wzmocnić istniejącą głowicę Ostrogi
Pilotowej wraz z umocnieniem dna, przeprowadzić odpowiednie prace
rozbiórkowe i roboty kafarowe, zainstalować elementy wygaszacza
falowania, wykonać żelbetowe konstrukcje nadbudowy, zasypy i
nawierzchnie z betonowej kostki. Prace mają być ukończone w ciągu
dziewięciu miesięcy.
– Przebudowa Ostrogi Pilotowej to
kluczowy element związany z pogłębieniem toru wewnętrznego w Porcie
Gdynia. Ostroga jest elementem konstrukcyjnym, który jednocześnie
stanowi osłonę portu wewnętrznego. Nasze zadanie będzie polegało na
wykonaniu nowej konstrukcji hydrotechnicznej, pozwalającej po pierwsze
na wzmocnienie główki Ostrogi, po drugie na możliwość pogłębienia basenu
wewnętrznego, ale także na zwiększenie możliwości wykonania obrotnicy –
wyjaśnił Marcin Wróblewski, dyrektor techniczny Oddziału
Hydrotechnicznego w Strabag.
Zaplanowane działania są związane między innymi z perspektywami rozwoju rynku przeładunków kontenerowych.
–
Można powiedzieć, że wpisujemy się w oczekiwania naszych klientów –
powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Jest
oczekiwanie, że dwa terminale, które pracują w Porcie Gdynia, będą
zmuszone do przyjęcia większych jednostek. Jeśli nie będą do tego
zdolne, nie będą uczestniczyły w rynku. Tendencje światowe są takie, że
statki są coraz większe. To dotyczy również, a może w szczególności,
statków kontenerowych. Żeby wpisać się w ten trend musimy inwestować.
Cały
projekt, w którego skład wchodzi nie tylko przebudowa nabrzeży, ale
także pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych, sprawi, że
do Gdyni przypływać będą statki o długości do 400 metrów, szerokości do
58 metrów i zanurzeniu sięgającym 15 metrów. Poprawią się także warunki
nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli.
– To spowoduje, że będą połączenia transoceaniczne, a tego w Gdyni bardzo byśmy chcieli – komentował wiceprezes Zarządu Portu Gdynia, Kazimierz Koralewski. – To będzie służyło przez następne sto lat i miastu, i portowi.
Podpisana
umowa to nie pierwszy przypadek współpracy Portu Gdynia i firmy
Strabag. Jak podał Marcin Wróblewski, w ciągu kilkunastu lat istnienia
Oddziału Hydrotechnicznego w firmie Strabag zrealizował już siedem
projektów dla gdyńskiego portu.
– To jest dla nas kluczowa
współpraca. Pierwszy projekt zaczęliśmy jakieś szesnaście lat temu –
dodał Rainer Steindl, dyrektor finansowy Oddziału Hydrotechnicznego
Strabag. To będzie osmy projekt, jaki realizujemy dla portu w Gdyni.
Zamawiający okazał się bardzo dobrym, rzetelnym partnerem – dodał.
To nie jedyna inwestycja, jaką Zarząd Morskiego Portu Gdynia ma w planach na najbliższe miesiące.
–
Mówimy jeszcze o remoncie Nabrzeża Helskiego, Indyjskiego, mówimy o
poszerzeniu obrotnicy – jesteśmy na dobrej drodze. Jeśli wszystkie
inwestycje ułożą się po naszej myśli, to w połowie roku 2024 będziemy
mogli przyjmować znacznie większe jednostki – wyjaśniał wiceprezes Bąk.
Wiceprezes
Kazimierz Koralewski dodał, że planowane remonty nabrzeży to dobrze
zainwestowany pieniądz, który służy klientom portu.
– My
odpowiadamy na ich potrzeby, a przecież wszyscy wiemy, że w najbliższym
czasie spodziewamy się obsługi offshore'u w Gdyni. To następny mały krok
do tego, żeby obsługiwać morskie farmy wiatrowe. Stad nie zwalniamy
tempa, piszemy następne przetargi i myślę, że jesteśmy na dobrej drodze
do tego, żeby Port Gdynia był jednym z większych na Bałtyku – dodał
Koralewski.
W ostatnim czasie w gdyńskim porcie dużo się dzieje. Pod koniec września oficjalnie zakończyła się budowa nowego Terminalu Promowego, z którego od stycznia 2021 korzystać będą Stena Line oraz Polferries. Trwają także prace nad powiększeniem obrotnicy, która znaczne zwiększy możliwości manewrowania dużymi statkami na wodach wewnętrznych portu. Skuteczne przeładunki dużych jednostek wymagają także dużych i odpowiednio przygotowanych placów do składowania towaru. Tego typu inwestycja również jest realizowana w Porcie Gdynia – gotowe do użytku są już trzy pierwsze hektary nowej powierzchni składowania z łącznie 18 hektarów, które powstają. Zarząd Portu liczy, że NDI, główny wykonawca robót, będzie w stanie ukończyć całą inwestycję przed końcem roku. Podczas ostatniego Forum Gospodarki Morskiej prezes Jacek Sadaj ogłosił także, że rozpoczęły się prace nad uruchomieniem hubu wodorowego.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych