• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Zakończenie budowy Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]

23.09.2021 23:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Zakończenie budowy Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]
Zakończenie budowy Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W Porcie Gdynia oficjalnie zakończona została jedna z ważniejszych inwestycji w ostatnim czasie – budowa Publicznego Terminalu Promowego. Uroczystość z okazji finiszu prac odbyła się 23 września, dokładnie w 99. rocznicę uchwalenia ustawy o budowie portu w Gdyni.


23 września 1922 roku Sejm przyjął ustawę, w której upoważnił rząd do wykonania budowy portu morskiego „przy Gdyni na Pomorzu, jako portu użyteczności publicznej”. 99 lat później na terenie Portu Gdynia odbyła się ważna uroczystość związana z rozwojem tegoż portu – oficjalne zakończenie budowy nowego Publicznego Terminalu Promowego przy ulicy Polskiej 4.

W uroczystości udział wzięli reprezentanci władz centralnych, samorządu, instytucji związanych z Portem Gdynia oraz wnuczka budowniczego portu, inżyniera Tadeusza Wendy, Hanna Wenda-Uszyńska.

Nowoczesny terminal

Wstęgę przecięli wspólnie Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski oraz Karol Zduńczyk, prezes Zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.

– Ten terminal promowy jest odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów. A klienci, armatorzy, których zawsze serdecznie witamy i o których ciepło myślimy, zasługują na tego typu budynek – powiedział Grzegorz Witkowski. – Jesteśmy zadowoleni z każdej zakończonej inwestycji, która podnosi potencjał portu w Gdyni. Rynek promowy, który stale rośnie na Bałtyku, wymaga inwestycji w tego typu nowoczesne terminale -- dodał podsekretarz stanu.

Podczas uroczystości Marcin Horała odczytał list od premiera Mateusza Morawieckiego, który nie mógł pojawić się osobiście. Szef rządu przekazał gratulacje i podkreślił, że budowa terminala to ważne wydarzenie: „Z dumą możemy powiedzieć, że nowy terminal jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w basenie Morza Bałtyckiego i w całej Europie” – napisał Morawiecki.

Nowoczesność obiektu podkreślał także Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia. – Budynek imponuje rozwiązaniami technicznymi, które wpłyną wydatnie na ilości towarów, które będą przeładowywane i transportowane u nas. Warto wspomnieć, że w terminalu największe jednostki promowe będą mogły swobodnie i bezpiecznie manewrować – mówił podczas otwarcia.

Nowy obiekt pozwoli m.in. na zmniejszenie szkodliwych emisji do atmosfery dzięki implementacji systemu Onshore Power Supply. Pozwala on na dostarczanie energii elektrycznej na statek podczas postoju w porcie bezpośrednio z lądu, dzięki czemu jednostki nie będą musiały używać swoich silników, a tym samym tworzyć spalin.

Rozwój portu to rozwój kraju

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podkreślił znaczenie nowego terminalu dla miasta: – Dla nas to radość, że port się rozwija, że zrealizowano wielką inwestycję, ale też że ta nowa lokalizacja terminalu promowego to przybliżenie go bliżej centrum miasta. Trochę dłuższym spacerkiem można dojść na ulicę Świętojańską. Myślę, że wielu gości, którzy przybędą do Gdyni poprzez to bardzo nowoczesne miejsce, nowy terminal promowy, zechce odwiedzać nasze miasto. To staje się kolejnym elementem wizytówki Gdyni – mówił.

– Budując potencjał portu w Gdyni czujemy poważny dreszcz emocji, że oto budujemy również zwiększone wpływy do budżetu państwa polskiego, że jesteśmy tym ważnym elementem łańcucha logistycznego między lądem a morzem, między oceanami i innymi kontynentami – stwierdził Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Patrząc na teraźniejszość widzimy, że nasza przyszłość, przyszłość Polski jako eksportera i importera, będzie lepsza.

Wenda byłby dumny

Uczestnicy uroczystości mieli okazję zwiedzić obiekt i obejrzeć port z poziomu zlokalizowanego na trzeciej kondygnacji tarasu widokowego. Chętni wzięli udział także w rejsie po wewnętrznych wodach Portu Gdynia. Wyświetlony został również film dotyczący inwestycji, o której dokładnie opowiedział kierownik działu projektów unijnych w Porcie Gdynia Mariusz Karbowski.

Towarzyszące otwarciu zdjęcia pokazujące budowę portu z zainteresowaniem oglądała Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka Tadeusza Wendy. – Był człowiekiem niezwykle skromnym, więc pewnie stałby gdzieś z boku, ale swoim inżynierskim okiem spoglądałby na ten piękny terminal – powiedziała. – Myślę, że wszystko rozwija się zgodnie z jego wizją, bo myśl techniczna sięgała bardzo daleko. Widzimy na tych wspaniałych zdjęciach, które są tu na wystawie pokazane, w jakich warunkach pracowali inżynierowie wtedy. A jednak tak bardzo chcieli robić to dla Polski – podkreśliła Wenda-Uszyńska.

Linie już czekają

Budowa nowego Publicznego Terminalu Promowego rozpoczęła się jesienią 2019 roku. Za prace odpowiadała Korporacja Budowlana Doraco. – To jedna z większych inwestycji od wielu lat w porcie – istotna, piękna, duża i poprawiająca komfort pracy pracowników portu, ale też przyszłym użytkownikom tego obiektu – pasażerom. To jest coś, co napawa nas wielką radością. Będąc firmą z Trójmiasta jesteśmy szczęśliwi, że mogliśmy mieć wkład w budowanie naszych małych lokalnych ojczyzn – powiedział Karol Zduńczyk, prezes Zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.

Zagospodarowane zostało ponad 7 hektarów nabrzeża. Po otwarciu terminalu będzie mógł on przyjąć promy o długości do 240 metrów. Poza budynkiem terminalu powstał także budynek magazynowy, parkingi, plac manewrowy oraz rampa załadowcza. Koszt inwestycji sięgnął 290 mln zł, przy czym 117 mln zł pokryła Unia Europejska.

Z terminalu korzystać będą dwaj przewoźnicy promowi – Stena Line oraz Polferries. – Jesteśmy dumni, że możemy wejść na ten obszar, gdzie w latach 30-tych ubiegłego wieku nasz flagowy statek MS Batory rozpoczął naszą żeglugę ze Stanami Zjednoczonymi – powiedział Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polferries. Z kolei Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska, podkreślił nieprzerwaną 26-letnią współpracę między liniami a Portem Gdynia. – Już dzisiaj mogę zadeklarować, iż 1 stycznia przyszłego roku o godzinie 21 wypłynie stąd w swoim rejsie inauguracyjnym jeden z naszych promów – powiedział.

Terminal będzie gotowy na obsługę przewoźników. Jak powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, trwają „ostatnie modyfikacje”. – To wyłącznie prace aranżacyjne, które doprowadzą do tego, że dwóch operatorów będzie mogło tutaj zgodnie funkcjonować. W ciągu doby będziemy mieli cztery zawinięcia, cztery sloty, w których promy będą realizowały swoje połączenia z Karlskroną i z Nyneshamn.


Nie koniec prac

Prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj powiedział, że zakończenie budowy „to dobry prognostyk” i zadeklarował kolejne inwestycje. – Wenda zbudował port na 100 lat, my musimy go rozbudować na kolejne 100 – stwierdził.

Plany potwierdził Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Tak, jak placem budowy są wszystkie nasze porty bałtyckie, to przed Gdynią jest to dopiero początek nie tylko w kwestiach promowych, ale też offshorowych. Tutaj będzie naprawdę duży plac budowy – stwierdził.

Witkowski ujawnił także, że Zarząd Morskiego Portu w Gdyni przygotowuje pakiet inwestycji, które są omawiane w resorcie infrastruktury z premierem Morawieckim. – Przed nami Polski Ład, gdzie też są zapisane duże środki, zarówno na flotę portową, flotę dla armatorów, jak i terminale portu wodnego – stwierdził Witkowski, podkreślając, że nowy terminal powstał w bardzo sprawny sposób. – Myślę, że najważniejszym wyzwaniem, przed którym stoimy w ciągu najbliższych lat, jest przygotowanie portu instalacyjnego dla branży offshore w Gdyni – dodał.

Wenda upamiętniony przez Gdynię

Przed rozpoczęciem uroczystości zakończenia budowy Publicznego Terminalu Promowego doszło do innego wydarzenia związanego z gdyńskim portem. W śródmieściu Gdyni, na ścianie budynku zlokalizowanego przy ulicy Władysława IV 11, odsłonięto mural przedstawiający inżyniera Tadeusza Wendę. Malowidło zajmuje powierzchnię 210 metrów kwadratowych i pozostanie na ścianie przynajmniej przez dekadę. W tym czasie będzie regularnie konserwowane. Autorem muralu jest Krzysztof Iwański. W odsłonięciu muralu wzięli udział prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj, wiceprezes Kazimierz Koralewski, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka Spychała, wnuczka upamiętnionego inżyniera Hanna Wenda-Uszyńska, dyrektor Muzeum Miasta Gdyni Karin Moder, przewodnicząca Rady Miasta Gdyni Joanna Zielińska oraz lider Forum Gospodarki Morskiej Sławomir Kalicki.


Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37862,00 $ tona 0,23% 14 paź
 Cynk 3551,00 $ tona 4,17% 14 paź
 Aluminium 3151,00 $ tona 2,47% 14 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.