Zwiększenie wymiany handlowej między Azerbejdżanem i Polską oraz nawiązanie relacji partnerskich i współpracy - to część ustaleń wynikających z listu intencyjnego, który 25 lipca podpisał w Ministerstwie Cyfryzacji i Transportu Azerbejdżanu prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke i dyrektor operacyjny Portu Baku Eugene Saeh. Porozumienie zawarli przy udziale wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka.
Podczas wizyty w Baku przedstawiciele przedstawiciele obu portów i urzędnicy rozmawiali na temat współpracy w dziedzinie transportu kolejowego i morskiego – w szczególności rozwoju korytarzy intermodalnych.
– Tematem spotkania były również perspektywy rozwoju współpracy portów Gdańsk i Baku, a także nowe realia w regionie i poszukiwanie nowych alternatywnych tras w celu poprawy regionalnej łączności wschód-zachód – informuje Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk na swoim oficjalnym profilu na Twitterze zwraca uwagę, że nawiązana współpraca umożliwia poszerzenie zasięgu "możliwości transportowych Portu Gdańsk o basen Morza Kaspijskiego".
List intencyjny. Jakie cele współpracy Gdańska i Baku?
Treść listu intencyjnego zakłada nawiązanie relacji partnerskich, utrwalanie kontaktów w zakresie tworzenia obszarów współpracy i promocji, przede wszystkim na zasadzie wzajemnych korzyści, wsparcia wszelkich inicjatyw podmiotów działających w projektach dotyczących korytarzy transportowych pomiędzy nimi.
Strony zadeklarowały dążenie do ustanawiania i dalszego promowania wzajemnych powiązań transportowych między Międzynarodowym Portem Handlowym Baku a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A., aby wspierać rynek transportowy oraz zwiększać wymianę handlową między Azerbejdżanem i Polską.
Innym celem jest zbadanie możliwości współpracy w zakresie rozwoju i eksploatacji portów, nowoczesnych usług logistycznych, transportu intermodalnego, inteligentnego konstruowania portu, tzw. rozwiązań zielonych i niskoemisyjnych, szkoleń pracowników, itd..
Korzystając z dobrych rozwiązań w portach polskich i azerskich w zakresie, organizacji pracy portu oraz relacji ze swoimi kontrahentami, Port Gdańsk i Port Baku zbadają możliwości współpracy na zasadzie wymiany doświadczeń, dotyczącej specjalistycznej wiedzy morskiej, w tym bezpieczeństwa morskiego, ładu korporacyjnego, wykorzystywania funduszy i pomocy technicznej Unii Europejskiej.
Najbliższe działania
W celu promowania współpracy strategicznej, zwiększenia komunikacji, rozwiązywania problemów i odkrywania nowych sposobów współpracy, porty ustaliły, że do 30.09.2022 roku, powołają zespół roboczy ds. korytarza transportowego Bałtyk – Morze Czarne – Morze Kaspijskie.
🇬🇧 The Ministry of Infrastructure of Poland and the @PortGdanskZMPG Authority made an official cooperation visit to the Port of Baku to sign the Letter of Intent for expanding the partnership areas #portofbaku #portofbaku120years #Azerbaijan #Poland #portofgdansk pic.twitter.com/aRmeM1H2mH
— Port of Baku - Bakı Limanı (@portofbaku) July 26, 2022
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych