Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował o zakończeniu przetargu na zalądowienie obszaru morskiego.
Zgodnie z informacją opublikowaną dziś, 25 czerwca, rozstrzygnięto przetarg na zalądowienie obszaru morskiego, stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach portu. Chodzi o obszar, na którym docelowo ma powstać terminal T5 Baltic Hubu, przeznaczony do przeładunków na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej. Port Gdańsk podał, że w procedurze wybrana została oferta firmy Istrana. Nie podano innych szczegółów postępowania, w tym tego, jakie inne podmioty złożyły swoje oferty.
Jak informowaliśmy wcześniej, Istrana to spółka powołana przez Baltic Hub w celu budowy terminala T5. Co ciekawe, jeszcze przed rozstrzygnięciem przetargu o dzierżawę terenu, na którym w przyszłości terminal ma zostać zbudowany, spółka uruchomiła własny przetarg na generalnego wykonawcę inwestycji.
Przetarg numer 1/NH/2022 „w zakresie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu lub terenów, który powstanie lub które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie pozostającego we władaniu Wydzierżawiającego portu” został ogłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk 8 marca 2022 roku. Termin składania ofert wstępnych, a następnie wiążących, był kilkakrotnie przesuwany na wniosek zainteresowanych oferentów.
Terminal T5 ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych (OWIB; Offshore Wind Installation Base). T5 stanowić ma przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W tym celu niezbędne jest zalądowienie akwenu o powierzchni około 21 ha. Terminal będzie wyposażony w nabrzeża cumownicze do importu komponentów dostarczanych statkami oraz do eksportu statków instalacyjnych (ekspedycja gotowych zestawów elektrowni wiatrowych na farmę), a także rampę Ro-Ro.
W założeniach uwzględniono m.in. przestrzeń przeznaczoną do wstępnego montażu elementów farm wiatrowych, a także powierzchnie składowe. Według projektów przetargowych terminal T5 wyposażony będzie w dwa nabrzeża – jedno długości 451 metrów (od strony północno-zachodniej), będące przedłużeniem istniejącego nabrzeża terminalu T1, umożliwiające jednoczesną obsługę np. dwóch jednostek instalacyjnych, z kolei od strony północnej 349-metrowe nabrzeże przeładunkowe oraz 105-metrową strefę Ro-Ro z rampą. Od strony południowo-wschodniej ulokowana będzie droga dostępowa – z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu