• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdańsk - kolejna inwestycja drogowo-kolejowa zakończona; 10 ha terenów wkrótce gotowe do dzierżawy

jm

07.12.2023 23:55
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk - kolejna inwestycja drogowo-kolejowa zakończona; 10 ha terenów wkrótce gotowe do dzierżawy

Partnerzy portalu

Fot. Port Gdańsk

Dziś w Kapitanacie Portu Gdańsk odbyła się konferencja podsumowująca projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Wewnętrznym.

W Kapitanacie Portu Gdynia odbyła się dziś konferencja podsumowująca kolejny projekt inwestycyjny. Tym razem dotyczył on m.in. przebudowy układu kolejowo-drogowego między Nabrzeżem Przemysłowym a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi mają około 1,6 km, a tory około 6 km. Wszelkie nawierzchnie drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego. Jak podkreślał prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Malinowski, skomunikowane z innymi częściami portu zostało 10 ha terenów, co umożliwi w przyszłości oddanie kolejnych działek pod dzierżawę.

– To w znaczący sposób ułatwia funkcjonowanie operatorów na tych terenach, ponieważ rozbudowana została sieć kolejowa oraz układ drogowy. Ruch może w zupełnie inny, płynniejszy sposób wpływać na komunikację wewnętrzną pomiędzy operatorami, między nabrzeżami, a także systemem dróg wojewódzkich i krajowych – tłumaczył prezes Malinowski.

Projekt pochłonął 19 mln euro, z czego 20% pochodziło z europejskiej agencji CINEA. Realizacją inwestycji zajęła się wyłoniona w przetargu firma NDI z Sopotu.

– Bardzo się cieszymy, że firmy lokalne również potrafią wygrywać przetargi i realizować sprawnie inwestycje – mówił Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk ds. infrastruktury. – To łącznie ponad dwa lata ciężkiej pracy, zwieńczone sukcesem i pozwoleniem na użytkowanie na wszystkie elementy infrastruktury.

Jak dodał wiceprezes Tarczewski, w trakcie realizacji inwestycji zachodziło sporo zmian, co wymagało od wszystkich zaangażowanych stron elastyczności. Wszystkie prace udało się przeprowadzić bez uniemożliwiania prowadzenia operacji operatorom portowym.

Fot. GospodarkaMorska.pl


– Miałem przyjemność gościć w porcie dokładnie dwa lata temu, kiedy prace w ramach tego projektu ledwo się rozpoczęły. Pomimo pewnych początkowych wyzwań, inwestycja była realizowana stabilnie. W ciągu ostatnich kilku lat zarząd portu z powodzeniem wdrożył kilka bezpiecznych projektów. Inwestycje w porcie wzajemnie się uzupełniają i postępują równolegle w celu rozwoju portu do 2027 roku. Dzięki wsparciu UE, Port Gdańsk poprawia swoją dostępność od strony lądu jak i morza. Razem działamy na rzecz wspólnego celu, jakim jest optymalna integracja transportu morskiego i kolejowego wzdłuż sieci TEN-T, przy jednoczesnym uwzględnieniu celów klimatycznych Europejskiego Zielonego Ładu oraz Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności – komentował Morten Jensen, przedstawiciel Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).

Podczas konferencji podsumowującej projekt głos zabrał także Ryszard Trykosko, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w NDI, które realizowało inwestycję. Trykosko wyraził zadowolenie, że obecnie w gospodarce morskiej dzieje się dużo inwestycji, a sama NDI jest zaangażowana m.in. w budowę bazy okrętów wojennych dla fregat „Miecznik” w Gdyni i budowę dużej bazy przeładunkowej na terenie Lotosu. Wracając do inwestycji w Porcie Gdańsk Trykosko podkreślił znaczenie dobrej współpracy z zaangażowanymi stronami.

– Inwestycja nie byłaby możliwa, gdyby nie dobra, bardzo merytoryczna współpraca ze służbami zamawiającego ani bez reprezentanta zamawiającego, czyli inżyniera kontraktu, firmy Sweco – mówił.

Konferencja dotycząca zakończenia jednego projektu stała się także przyczynkiem do rozmów o innych. Prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski poinformował, że przyznane zostało już finansowanie w ramach europejskiego programu CEF2 i trwają przetargi na przebudowę kolejnych 2 km nabrzeży. Dofinansowanie obejmuje projekt nazwany „Poprawa dostępu do Portu Gdańsk – modernizacja toru wodnego 2”. W jego ramach przebudowane mają być cztery nabrzeża Portu Wewnętrznego: Wiślane, Bytomskie, Rudowe III i częściowo Węglowe.

Fot. GospodarkaMorska.pl


– Unia Europejska przyznała nam na ten cel 100 milionów euro. Jest to niebagatelna kwota, która w znaczący sposób pozwoli na rozbudowę naszych możliwości przeładunkowych – podał prezes Malinowski. W rozmowie z GospodarkaMorska.pl zaznaczył, że z punktu widzenia Zarządu Morskiego Portu Gdynia najważniejszymi inwestycjami w nadchodzących 12 miesiącach będą FSRU, nowe stanowisko do przeładunku paliw płynnych w Naftoporcie, a także terminale T3 i T5 w Baltic Hub. W najbliższym czasie ogłoszony zostanie także przetarg na wydzierżawienie terenu z dostępem do nabrzeża głębokowodnego. – To jeden z ostatnich takich terenów w naszym porcie, także gorąco zachęcamy do udziału w przetargu – dodał Łukasz Malinowski.

Wszystkie inwestycje realizowane w Porcie Gdańsk służą podniesieniu możliwości przeładunkowych samego portu oraz działających w jego ramach operatorów. Już teraz Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie. Prezes Łukasz Malinowski podczas konferencji poinformował, że w ciągu 11 miesięcy 2023 roku przeładowanych w Gdańsku zostało w sumie ok. 74,9 mln ton, czyli o 13 mln ton więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Tym samym Gdańsk wyprzedził w przeładunkach już takie porty, jak Bremerhaven i Barcelona, a po pierwszym kwartale 2023 plasuje się na 5. miejscu w UE.

– Rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, podwyższamy standardy obsługi, zwiększamy konkurencyjność i umacniamy pozycję na Bałtyku. Tego typu inwestycje mają niebagatelny wpływ na wzrost przeładunków – komentował Łukasz Malinowski.

– Jesteśmy najszybciej rosnącym portem w Europie. A te inwestycje oczywiście wprost się na to przekładają – wtórował mu wiceprezes Kamil Tarczewski. – Dobrym przykładem jest modernizacja układu drogowo-kolejowego, którą zakończyliśmy blisko dwa lata temu, dzięki czemu mogliśmy sprawnie podjąć wyzwanie związane z zapewnieniem importu węgla do Polski. Temu służy również modernizacja nabrzeży. Koronnym przykładem jest wybudowanie nowego nabrzeża Dworzec Drzewny o długości ponad kilometra, żeby w Porcie Wewnętrznym mógł być przeładowywany węgiel – mówił.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.