Dziś w Kapitanacie Portu Gdańsk odbyła się konferencja podsumowująca projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Wewnętrznym.
W Kapitanacie Portu Gdynia odbyła się dziś konferencja podsumowująca
kolejny projekt inwestycyjny. Tym razem dotyczył on m.in. przebudowy
układu kolejowo-drogowego między Nabrzeżem Przemysłowym a ulicą Ku
Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików a przyczółkiem przeprawy promowej w
ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe
drogi mają około 1,6 km, a tory około 6 km. Wszelkie nawierzchnie
drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego. Jak
podkreślał prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Malinowski,
skomunikowane z innymi częściami portu zostało 10 ha terenów, co
umożliwi w przyszłości oddanie kolejnych działek pod dzierżawę.
–
To w znaczący sposób ułatwia funkcjonowanie operatorów na tych
terenach, ponieważ rozbudowana została sieć kolejowa oraz układ drogowy.
Ruch może w zupełnie inny, płynniejszy sposób wpływać na komunikację
wewnętrzną pomiędzy operatorami, między nabrzeżami, a także systemem
dróg wojewódzkich i krajowych – tłumaczył prezes Malinowski.
Projekt
pochłonął 19 mln euro, z czego 20% pochodziło z europejskiej agencji
CINEA. Realizacją inwestycji zajęła się wyłoniona w przetargu firma NDI z
Sopotu.
– Bardzo się cieszymy, że firmy lokalne również
potrafią wygrywać przetargi i realizować sprawnie inwestycje – mówił
Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk ds. infrastruktury. – To
łącznie ponad dwa lata ciężkiej pracy, zwieńczone sukcesem i pozwoleniem
na użytkowanie na wszystkie elementy infrastruktury.
Jak dodał
wiceprezes Tarczewski, w trakcie realizacji inwestycji zachodziło sporo
zmian, co wymagało od wszystkich zaangażowanych stron elastyczności.
Wszystkie prace udało się przeprowadzić bez uniemożliwiania prowadzenia
operacji operatorom portowym.
– Miałem przyjemność gościć w
porcie dokładnie dwa lata temu, kiedy prace w ramach tego projektu ledwo
się rozpoczęły. Pomimo pewnych początkowych wyzwań, inwestycja była
realizowana stabilnie. W ciągu ostatnich kilku lat zarząd portu z
powodzeniem wdrożył kilka bezpiecznych projektów. Inwestycje w porcie
wzajemnie się uzupełniają i postępują równolegle w celu rozwoju portu do
2027 roku. Dzięki wsparciu UE, Port Gdańsk poprawia swoją dostępność od
strony lądu jak i morza. Razem działamy na rzecz wspólnego celu, jakim
jest optymalna integracja transportu morskiego i kolejowego wzdłuż sieci
TEN-T, przy jednoczesnym uwzględnieniu celów klimatycznych
Europejskiego Zielonego Ładu oraz Strategii Zrównoważonej i
Inteligentnej Mobilności – komentował Morten Jensen, przedstawiciel
Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i
Środowiska (CINEA).
Podczas konferencji podsumowującej projekt
głos zabrał także Ryszard Trykosko, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w
NDI, które realizowało inwestycję. Trykosko wyraził zadowolenie, że
obecnie w gospodarce morskiej dzieje się dużo inwestycji, a sama NDI
jest zaangażowana m.in. w budowę bazy okrętów wojennych dla fregat
„Miecznik” w Gdyni i budowę dużej bazy przeładunkowej na terenie Lotosu.
Wracając do inwestycji w Porcie Gdańsk Trykosko podkreślił znaczenie
dobrej współpracy z zaangażowanymi stronami.
– Inwestycja nie
byłaby możliwa, gdyby nie dobra, bardzo merytoryczna współpraca ze
służbami zamawiającego ani bez reprezentanta zamawiającego, czyli
inżyniera kontraktu, firmy Sweco – mówił.
Konferencja dotycząca
zakończenia jednego projektu stała się także przyczynkiem do rozmów o
innych. Prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski poinformował, że przyznane
zostało już finansowanie w ramach europejskiego programu CEF2 i trwają
przetargi na przebudowę kolejnych 2 km nabrzeży. Dofinansowanie obejmuje
projekt nazwany „Poprawa dostępu do Portu Gdańsk – modernizacja toru
wodnego 2”. W jego ramach przebudowane mają być cztery nabrzeża Portu
Wewnętrznego: Wiślane, Bytomskie, Rudowe III i częściowo Węglowe.
–
Unia Europejska przyznała nam na ten cel 100 milionów euro. Jest to
niebagatelna kwota, która w znaczący sposób pozwoli na rozbudowę naszych
możliwości przeładunkowych – podał prezes Malinowski. W rozmowie z
GospodarkaMorska.pl zaznaczył, że z punktu widzenia Zarządu Morskiego
Portu Gdynia najważniejszymi inwestycjami w nadchodzących 12 miesiącach
będą FSRU, nowe stanowisko do przeładunku paliw płynnych w Naftoporcie, a
także terminale T3 i T5 w Baltic Hub. W najbliższym czasie ogłoszony
zostanie także przetarg na wydzierżawienie terenu z dostępem do nabrzeża
głębokowodnego. – To jeden z ostatnich takich terenów w naszym porcie, także gorąco zachęcamy do udziału w przetargu – dodał Łukasz Malinowski.
Wszystkie
inwestycje realizowane w Porcie Gdańsk służą podniesieniu możliwości
przeładunkowych samego portu oraz działających w jego ramach operatorów.
Już teraz Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w
Europie. Prezes Łukasz Malinowski podczas konferencji poinformował, że w
ciągu 11 miesięcy 2023 roku przeładowanych w Gdańsku zostało w sumie
ok. 74,9 mln ton, czyli o 13 mln ton więcej niż w analogicznym okresie
2022 roku. Tym samym Gdańsk wyprzedził w przeładunkach już takie porty,
jak Bremerhaven i Barcelona, a po pierwszym kwartale 2023 plasuje się na
5. miejscu w UE.
– Rozbudowując infrastrukturę dostępową od
strony lądu, podwyższamy standardy obsługi, zwiększamy konkurencyjność i
umacniamy pozycję na Bałtyku. Tego typu inwestycje mają niebagatelny
wpływ na wzrost przeładunków – komentował Łukasz Malinowski.
–
Jesteśmy najszybciej rosnącym portem w Europie. A te inwestycje
oczywiście wprost się na to przekładają – wtórował mu wiceprezes Kamil
Tarczewski. – Dobrym przykładem jest modernizacja układu
drogowo-kolejowego, którą zakończyliśmy blisko dwa lata temu, dzięki
czemu mogliśmy sprawnie podjąć wyzwanie związane z zapewnieniem importu
węgla do Polski. Temu służy również modernizacja nabrzeży. Koronnym
przykładem jest wybudowanie nowego nabrzeża Dworzec Drzewny o długości
ponad kilometra, żeby w Porcie Wewnętrznym mógł być przeładowywany
węgiel – mówił.
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski