Do budowanej w Ostrołęce elektrowni gazowo-parowej dotarły z fabryk General Electric w Szwajcarii i Niderlandach kolejne części turbozespołu, ważące łącznie ponad 200 ton, w tym wirnik generatora i moduł podgrzewania paliwa gazowego - podała Energa z Grupy Orlen.
Odnosząc się do zaawansowania wszystkich prac w ramach projektu budowy ostrołęckiego bloku energetycznego, spółka Grupy Orlen podała, według stanu na koniec października br., że jest to ok. 54 proc.
"Do powstającej w Ostrołęce elektrowni gazowo-parowej dotarły, zbudowane w fabrykach General Electric w Szwajcarii i Niderlandach, kolejne części turbozespołu. Wirnik generatora, wirnik części niskoprężnej turbiny parowej oraz moduł podgrzewania paliwa gazowego ważą łącznie ponad 200 ton" - poinformowała w środę Energa.
Jak wyjaśniła, nowe elementy transportowane były drogą śródlądową na barkach - tak wirniki pokonały drogę ze szwajcarskiej fabryki do portu w Antwerpii, oraz drogą morską, na pokładzie statku wyposażonego we własne dźwigi; potem w porcie w Gdańsku elementy przeładowano na specjalne naczepy zestawów transportowych, dostosowanych do przewozu tzw. ładunków ponadnormatywnych.
"Przejazd z Portu Gdańsk na budowę w Ostrołęce trwał dwie noce. Odbywał się zgodnie z zezwoleniami uzgodnieniami z zarządcami dróg" - zaznaczyła spółka Grupy Orlen.
Energa zapowiedziała, że kolejna duża dostawa podzespołów dla budowanej w Ostrołęce elektrowni gazowo-parowej spodziewana jest w połowie grudnia, kiedy do portu w Gdyni wpłynąć powinny elementy transformatora blokowego. Na ten sam miesiąc planowana jest też dostawa elementów turbiny gazowej.
Spółka podkreśliła, że budowa ostrołęckiego bloku gazowo-parowego "realizowana jest zgodnie z planem, a zaawansowanie wszystkich prac projektowania, zakupów i dostaw oraz budowy przekroczyło już półmetek". Przypomniano, że na plac budowy dostarczone zostały już wcześniej np. części turbozespołu, które powstały w polskich fabrykach.
Energa zwróciła wagę, że zagwarantowane jest finansowanie projektu, ponieważ inwestor - CCGT Ostrołęka, spółka zależna Energi z Grupy Orlen - podpisał umowę o zewnętrzne finansowanie kredytowe w formule project finance z konsorcjum składającym się z polskich i międzynarodowych instytucji finansowych.
"Blok energetyczny w Ostrołęce to jedno z kluczowych przedsięwzięć Energi z Grupy Orlen w zakresie budowy niskoemisyjnych źródeł bilansujących Krajowy System Elektroenergetyczny" - dodała Energa. Jak wskazała, "nowa jednostka będzie wspierać stabilność dostaw energii elektrycznej podczas trwającej transformacji energetycznej Polski".
"Inwestycja w blok gazowo-parowy w Ostrołęce będzie wspierać zarówno cele dekarbonizacyjne Polski, jak też samej Grupy Orlen" - podkreśliła Energa. Zaznaczyła, że "koncern w swoim segmencie energetycznym dąży do redukcji emisji dwutlenku węgla o 40 proc. na każdej megawatogodzinie do 2030 r. oraz do osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 r."
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada siedem rafinerii: cztery w Polsce - w tym największą w Płocku, a także dwie w Czechach i jedną na Litwie. Ma też ok. 3,1 tys. stacji paliw w Polsce, Niemczech, Czechach oraz na Słowacji, Litwie i na Węgrzech. Zarządza również rozbudowanymi segmentami petrochemicznym oraz wydobywczym węglowodorów. Ponadto prowadzi szereg inwestycji związanych z energetyką odnawialną, jak farmy wiatrowe i fotowoltaiczne. Ponadto do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
Energa podkreśla, że Orlen jest "liczącym się graczem na rynku energii w Polsce, dysponującym mocami na poziomie 3,3 GWe", z czego 1,38 GWe zainstalowane jest właśnie w aktywach wytwórczych tej spółki energetycznej, przy czym jej sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości 195 tys. km i obejmuje zasięgiem ok. 1/4 powierzchni Polski.
W lutym br. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając priorytetowe cele multienergetycznego koncernu, jaki powstał po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Dokument zakłada, że do końca dekady nakłady inwestycyjne Grupy Orlen wyniosą ok. 320 mld zł.
Autor: Michał Budkiewicz
mb/ pad/
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"