Jedne z największych na podmiotów stoczniowych budujących okręty, Huntington Ingalls Industries (HII) z USA oraz HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) z Korei Południowej podpisały porozumienie w celu współpracy na rzecz polepszenia produkcji okrętów na rynek obronny, a także statków w ramach projektów komercyjnych. W ten sposób obie firmy chcą zwiększyć swoją obecność na globalnym rynku morskiego przemysłu zbrojeniowego.
Podpisanie protokołu ustaleń miało miejsce podczas Sea Air Space, największych międzynarodowych targów morskich odbywających w Ameryce Północnej. W wydarzeniu uczestniczyli wiceprezes wykonawczy HII i prezes Ingalls Shipbuilding Brian Blanchette oraz Won-ho Joo, dyrektor generalny jednostki biznesowej ds. okrętów wojennych i specjalistycznych w HD HHI.
– Dzisiejsze porozumienie odzwierciedla nasze zobowiązanie do zbadania wszystkich możliwości zwiększenia potencjału stoczniowego USA w celu wsparcia bezpieczeństwa narodowego. Współpracując z naszymi sojusznikami z branży stoczniowej i dzieląc się najlepszymi praktykami, wierzymy, że to MOU oferuje realny potencjał, który pomoże przyspieszyć dostawę wysokiej jakości statków – powiedział Brian Blanchette.
– To partnerstwo oznacza nowy kamień milowy dla obu naszych firm i daje nam wyjątkową okazję do poszerzenia naszej wiedzy w zakresie budowy statków. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z HII, aby odkrywać nowe możliwości i dostarczać jeszcze większą wartość naszym klientom – wskazał Won-ho Joo.
Today at @SeaAirSpace, HII and HD Hyundai Heavy Industries signed a memorandum of understanding (MOU) to explore collaboration on accelerating ship production and supporting defense and commercial shipbuilding. @NavyLeague_US #SAS2025
— HII (@WeAreHII) April 7, 2025
Read more here: https://t.co/XAJBUt5lzu pic.twitter.com/khjhrymomf
Jak podkreślają obie firmy, ich celem jest wykorzystanie doświadczenia i posiadanych zasobów celem rozwoju innowacji technologicznych, maksymalizacji wydajności produkcji i wzmocnienia globalnego przemysłu obronnego. Koncern HII jest jednym z głównych dostawców okrętów dla US Navy, w tym tych najważniejszych, jak lotniskowce najnowszej serii typu Gerard R. Ford, okrętów podwodnych typu Columbia i typu Virginia, a także niszczycieli typu Arleigh Burke. Z kolei HD HHI odpowiada, wedle najnowszej strategii ogłoszonej w lutym br. przez południowokoreańską Administracja Programów Pozyskiwania Środków Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA), za budowę okrętów nawodnych tak na potrzeby sił morskich państwa, jak i na eksport. Za jednostki podwodne ma odpowiadać do niedawna jej główny konkurent, stocznia Hanwha Ocean, mająca siedzibę w Geoje. A jeszcze pod koniec ub. r. zakupiła znajdującą się w USA stocznię Philly Shipyard z myślą o budowie statków i okrętów na rynek amerykański.
Współpraca obu podmiotów ma sprzyjać również transferowi technologii i szkolenia kadr stoczniowych. Potencjalnie może to oznaczać także współpracę przy dużych przedsięwzięciach morskich, szczególnie tych okrętowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów