• <
nauta_2024

Filipiny w szybkim tempie pozyskują dwie nowe fregaty zbudowane w Korei Południowej

28.03.2025 12:15 Źródło: HD Hyundai Heavy Industries
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Filipiny w szybkim tempie pozyskują dwie nowe fregaty zbudowane w Korei Południowej
Fot. HD Hyundai Heavy Industries

HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) zwodował drugi okręt dla Marynarki Wojennej Filipin, BRP Diego Silang (FFG-07). Obok wzmocnienia zdolności sił morskich państwa stocznia podkreśla błyskawiczny czas budowy i planowanego dostarczenia, notabene pięć miesięcy przed wcześniej ustalonym terminem.

Wydarzenie miało miejsce 27 marca w stoczni HD HHI w Ulsan z udziałem władz i kadr morskich Korei Południowej i Filipin, a także przedstawicieli branży stoczniowej. Wspomniany okręt jest drugim, po BRP Miguel Malvar (FFG-06), który trafi do zamawiającego. Zlecenie ma stanowić także zaczątek wielkiej modernizacji filipińskich sił morskich. W skład floty oba okręty mają wejść odpowiednio w kwietniu i wrześniu tego roku. Pierwszy z nich aktualnie kończy próby morskie.

– Otwieramy nowy rozdział w naszej dwustronnej współpracy obronnej i zademonstrujemy naszą globalną konkurencyjność poprzez wydajność naszych statków i dotrzymywanie terminów dostaw – powiedział Lee Sang-gyun, prezes HD HHI.

Czytaj więcej: HD Hyundai Heavy Industries woduje pierwszą korwetę dla sił morskich Filipin

BRP Diego Silang jest drugą fregatą rakietową, zbudowaną przez HD HHI. Co istotne, przedsięwzięcia przebiegała w bardzo szybkim tempie. Zamówienie na obie jednostki zostało ogłoszone w 2021 roku, a już w czerwcu ub. r. zwodowano pierwszą z nich, kolejną dziewięć miesięcy później. W obu przypadkach mowa jest o przyspieszeniu terminów dostaw, pierwotnie zaplanowanych na 2025 i 2026 rok.

Przekazana fregata jest oparta na południowokoreańskim typie Incheon (platforma HDC-3100), znanym też jako Future Frigate eXperimental (FFX). Łącznie powstało sześć okrętów tej serii dla Marynarki Wojennej Korei Południowej. W porównaniu z obecnie budowanymi okrętami tej klasy nie jest ona duża, gdyż jej wymiary to 118,4 metra długości i 14,9 metra szerokości, a wyporność sięga ok. 3 200 ton. Zmiany projektowe wiązały się z wydłużeniem kadłuba i zwiększeniem wyporności, aby można było umieścić na okręcie więcej systemów oraz uzbrojenia pozwalającego na prowadzenie operacji wielodomenowych. Prędkość ma sięgać do 25 węzłów, przy czym zachowując stałą wynoszącą 15 zasięg działań wynosi 4500 mil morskich, biorąc pod uwagę także autonomiczność wynoszącą 20 dni. Dzięki autonomizacji wyposażenia załoga będzie liczyć najpewniej ok. 100 osób, z możliwością dostosowania w zależności od wykonywanych zadań.

Napęd okrętu stanowią cztery silniki wysokoprężne MTU-STX. W skład wyposażenia wchodzą zintegrowany system dowodzenia walką Hanwha Systems Naval Shield Baseline 4, wielofunkcyjny radar 3D AESA EL/M-2258 ALPHA w paśmie S, system identyfikacji swój-obcy (IFF), radar do nawigacji i poszukiwania celów powierzchniowych Hensoldt SharpEye Mk11, radar kierowania ogniem NA-25X firmy Selex ES, czujnik elektrooptyczny i podczerwieni (EO/IR) Safran PASEO XLR, łącze danych Hanwha Systems Link-P, 16 LOS oraz 22 BLOS, sonar kadłubowy średniej i niskiej częstotliwości oraz system sonaru holowanego. Do tego dochodzą środki wsparcia radarowo-elektronicznego (RESM), elektroniczne środki wsparcia łączności (CESM) i cztery wyrzutnie wabików.

Na uzbrojenie składają się armata morska Oto Melara 76 mm Super Rapid, system obrony bezpośredniej (CIWS) Gokdeniz 35 mm, dwie wyrzutnie ośmiokomorowe dla pocisków przeciwokrętowych C-Star, dwie potrójne wyrzutnie torped dla K745 Blue Shark, 16-komorowy system wyrzutni VL-MICA dla broni przeciwlotniczej, a także cztery ciężkie karabiny maszynowe 12,7 mm. W skład wyposażenia okrętu wchodzą też lądowisko i hangar do obsługi śmigłowca o wadze 10-12 ton.

Koszt budowy obu okrętów zamyka się w kwocie wynoszącej ok. 550 mln dolarów. Ich szybka budowa ma sprzyjać wzmacnianiu potencjału stoczniowego południowokoreańskiego zakładu, który dąży do zacieśniania współpracy z innymi państwami w zakresie budowy nowoczesnych okrętów różnych klas.

Już wcześniej HD HHI realizować zlecenia dla filipińskich sił morskich, przykładowo w 2016 roku stocznia zrealizowała zamówienie dwóch fregat opartych na platformie HDF-2600 (typu Jose Rizal). Aktualnie trwa także budowa sześciu okrętów patrolowych opartych na platformie HDP-2200. Te kontrakty mają stanowić nie tylko standardowe transakcje zakupowe, ale także przykład transferu technologii. Pierwszym krokiem było otwarcie przez HD HHI w listopadzie 2022 roku Centrum Usług Dożywotniego Wsparcia (LSS – Logistic Lifetime Support) w stoczni Subic na Filipinach. Kolejnym krokiem było otwarcie w Manili w marcu 2024 roku biura odpowiedzialnego za usługi konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO), mającego też na celu wdrożenie operacyjnego systemu  z południowokoreańskiej stoczni. Dodatkowo wdrożono szkolenia filipińskich stoczniowców, aby w przyszłości nie tylko brali udział w przedsięwzięciach w zakresie MRO, ale też budowy okrętów. Oznaczało to opanowanie procesów produkcyjnych, co ma stanowić najskuteczniejszą formę transferu technologii.

Współpraca HD HHI z filipińskimi władzami i siłami zbrojnymi ma stanowić istotny krok dla rozwoju floty, która musi mierzyć się z szeregiem wyzwań. Największym są liczne prowokacje z udziałem chińskich okrętów i statków, gdyż Państwo Środka wysuwa pretensje do wysp i akwenów położonych na Morzu Południowochińskim. Z tego powodu rząd w Manili zacieśnia współpracę przede wszystkim z USA, regularnie organizując na swoich wodach ćwiczenia marynarek wojennych i straży wybrzeża. Regularnie biorą w nich udział także okręty sił morskich Australii, Japonii, Korei Południowej, a okazyjnie też innych państw.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.