Portugalski premier Antonio Costa zapowiedział, że jego kraj chce wykorzystać port w Sines do przeładunków LNG z dużych tankowców na mniejsze, które mogłyby operować na Morzu Północnym i Bałtyku. Współpracą zainteresowana jest Polska.
Antonio Costa, premier Portugalii, ogłosił po spotkaniu ze swoim polskim odpowiednikiem, że Portugalia prowadzi rozmowy z kilkoma państwami na temat wykorzystania portu w Sines w charakterze hubu przeładunkowego dla LNG. Paliwo miałoby być tam przeładowywane z dużych zbiornikowców na mniejsze, które mogłyby bez problemu pływać po Morzu Północnym i Bałtyku. Mateusz Morawiecki potwierdził, że Polska jest zainteresowana współpracą.
Docelowo port w Sines ma zwiększyć przepustowość przeładunków LNG dwukrotnie. Wszystko to miałoby zapewnić transport paliwa do krajów bardziej uzależnionych od gazu przesyłanego gazociągami z Rosji. Do samego Sines – najbardziej wysuniętego na zachód europejskiego portu głębokowodnego, a tym samym najbliższego wybrzeżom USA – surowiec docierałby nie tylko z Ameryki Północnej, ale także z krajów afrykańskich.
Nie znane są jeszcze szczegóły potencjalnego polskiego zaangażowania w przeładunki i dystrybucję gazu na Morzu Północnym i Bałtyku. Mateusz Morawiecki potwierdził jednak, że Polska chce w ten sposób pomóc innym krajom w zmniejszeniu ich zależności energetycznej od Rosji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland