• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

PKP PLK zamówiły przebudowę magistrali węglowej na Śląsku

ew

18.12.2020 15:00 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PKP PLK zamówiły przebudowę magistrali węglowej na Śląsku

Partnerzy portalu

PKP PLK zamówiły przebudowę magistrali węglowej na Śląsku  - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Wartą ponad 1,5 mld zł brutto umowę na przebudowę magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego zamówiła w piątek spółka PKP PLK. To najbardziej wysunięty na południe odcinek linii kolejowej nr 131. Prace obejmujące zaprojektowanie i wykonanie inwestycji mają trwać do 2024 r.

Jak mówił, podczas zdalnego podpisania umowy z firmą PORR na zaprojektowanie i realizację robót, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, to zadanie ważne z dwóch powodów. „Po pierwsze Śląsk to nasze gospodarcze serce, o które trzeba dbać i komunikacja Śląska z wybrzeżem jest niezwykle istotna – i temu służy podniesienie przepustowości, dostosowywanie tego odcinka tej linii do transportu towarów, tak, aby one mogły płynnie przemieszczać się po Polsce” – wskazał Bittel.

„Ale jest to też linia kolejowa, która będzie dostosowywana do przyzwoitego poziomu związanego z ofertą pasażerską” – dodał wiceszef MI.

Chodzi o remont odcinka tzw. magistrali węglowej wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegającego w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego – od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie.

To również jedno z kluczowych kolejowych połączeń pasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka.

Wyłoniony w przetargu wykonawca ma m.in. opracować dokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty obejmujące odcinek o długości 32 km (łącznie 80 km torów kolejowych). Zmodernizowanych zostanie 7 stacji i przystanków, odnowionych lub odbudowanych 29 obiektów inżynieryjnych i wymienionych 170 rozjazdów. Inwestycja ma trwać do 2024 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.