Pierwszy z dwóch wielozadaniowych pełnomorskich patrolowców Fińskiej Straży Granicznej zamówionych w Meyer Turku, których kadłuby powstają w gdańskiej stoczni Baltic Operator, został oficjalnie ochrzczony. Otrzymał imię Karhu. Do służby wejdzie w 2026 roku.
22 sierpnai w stoczni Uudenmaan Työvene odbyła się tradycyjna ceremonia chrztu nowego patrolowca Fińskiej Straży Granicznej. Jednostka otrzymała imię Karhu, a matką chrzestną została Suzanne Innes-Stubb, pierwsza dama Finlandii.
Fińska Straż Graniczna zamówiła dwa wielozadaniowe patrolowce w koncernie stoczniowym Meyer Turku. Wykonanie ich kadłubów podzlecono gdańskiej stoczni Baltic Operator. Karhu to pierwsza z nich. Jednostka mierzy 98 metrów długości i 17,6 metra szerokości, jej zanurzenie sięga 5,1 metra. Bliźniacze jednostki reprezentują typ Turva – pierwszy statek tego typu, OPV Turva, był prawdopodobnie pierwszą na świecie jednostką obrony wybrzeża napędzaną LNG. Na Karhu służyć będzie 30 osób. Patrolowiec ma być w stanie osiągnąć prędkość 18 węzłów.
Stocznia Baltic Operator z Gdańska otrzymała zlecenie budowy częściowo wyposażonych kadłubów obu jednostek. Stępkę pod pierwszy z nich położono oficjalnie 12 marca 2024 roku, zaś w lutym 2025 odbyło się jego wodowanie. Doszło wtedy do wypadku – kadłub zsunął się z pontonu, na którym został umieszczony. Nikomu nic się nie stało, sam kadłub również utrzymał pływalność i nie doznał uszkodzeń strukturalnych, co potwierdził przegląd przeprowadzony w następstwie wypadku w doku stoczni Safe.
W zeszłotygodniowym chrzcie patrolowca w fińskiej stoczni Uudenmaan Työvene, gdzie jednostka jest wyposażana, uczestniczył szereg oficjeli, na czele z ministrem spraw wewnętrznych Finlandii Marim Rantanenem oraz dowódcą Straży Granicznej Finlandii, wiceadmirałem Markku Hassinenem.
– Karhu jest namacalnym dowodem zdolności stoczni Meyer Turku do prowadzenia projektu stoczniowego od początku do końca, w obiektach partnerskich stoczni, przy jednoczesnym zachowaniu naszych własnych, wysokich standardów jakości – komentował dyrektor generalny Meyer Turku, Casimir Lindholm.
– Nowe wielozadaniowe pełnomorskie jednostki patrolowe są potrzebne w fińskim środowisku bezpieczeństwa, które uległo fundamentalnej zmianie. W znaczący sposób wzmocnią one bezpieczeństwo morskie Finlandii. Finowie mogą nadal ufać w gotowość i zdolności Fińskiej Straży Granicznej także w przyszłości – stwierdził dowódca Fińskiej Straży Granicznej, wiceadmirał Markku Hassinen.
Ostateczne przekazanie Karhu zamawiającemu ma nastąpić w przyszłym roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów