Nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na Falochronie Wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal.
- Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie – dodaje Jacek Szymański.
Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.
- Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy.
Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (Pale Formowane Świdrem Ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i 130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.
W ponad 80% ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów,
humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są
prace związane z podbudową gruntu.
Trwa montaż konstrukcji
stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym,
montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie
obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55% prac. Kontynuowany jest
montaż ściągów oraz zasyp grodzy.
- Od połowy zeszłego roku
Wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe,
co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego
harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort
prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego
nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Najbliższe
tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac
narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty
żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy
kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe.
Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu
mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest
przed warunkami zimowymi.
Rozpoczną się transporty kamienia
hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki
Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem
składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też
pierwsze dostawy kamienia do magazynów.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth