PERN wybrał wykonawcę budowy liczącego ok. 97 km rurociągu produktowego relacji Boronów-Trzebinia wraz z infrastrukturą towarzyszącą. To inwestycja strategiczna, która - jak podkreśla m.in. spółka - poprawi dostępność paliw dla Aglomeracji Śląskiej.
Jak poinformował PERN, umowa na wykonywanie budowy rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia została zawarta we wtorek z konsorcjum: Przedsiębiorstwo AGAT SA z siedzibą w Koluszkach - lider - oraz ZRUG sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu - partner; wejdzie w życie po uzyskaniu niezbędnych zgód korporacyjnych.
PERN podkreślił, że budowa nowej magistrali produktowej, która przedłuży o ok. 97 km istniejący rurociąg Płock–Koluszki–Boronów aż do Terminala Paliw PKN Orlen w Trzebini, to jeden z kluczowych elementów realizowanego tam Programu Megainwestycji. Spółka zaznaczyła jednocześnie, że realizacja przedsięwzięcia "poprawi dostępność paliw dla Aglomeracji Śląskiej".
"Budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia to inwestycja strategiczna nie tylko ze względu na poprawę bezpieczeństwa zaopatrzenia południa Polski w paliwa, ale również oznacza ograniczenie liczby cystern kolejowych, a także autocystern na lokalnych drogach, a to z kolei mniej uciążliwych spalin i hałasu dla mieszańców tego regionu" – powiedział wiceprezes PERN Rafał Miland, cytowany w komunikacie spółki.
Jak wyjaśnił PERN, zadaniem wykonawcy przedsięwzięcia będzie budowa części liniowej rurociągu przesyłowego paliw relacji Boronów-Trzebinia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, rozbudowa i przebudowa istniejącej infrastruktury obiektowej na istniejącym już rurociągu Płock-Boronów, a także budowa nowej infrastruktury obiektowej na istniejącym rurociągu w miejscowościach Jeżów i Grabowa oraz w Terminalu Paliw w Trzebini.
"Celem budowy rurociągu jest poprawa bezpieczeństwa zaopatrzenia południa Polski w paliwa poprzez zwiększenie zasięgu transportu rurociągowego z zakładu głównego PKN Orlen. Rurociąg Boronów–Trzebinia, przebiegający przez tereny województw śląskiego i małopolskiego - w sumie jedenaście miast i gmin - oznacza również ograniczenie transportu produktów naftowych lokalnymi drogami" - podał PERN. Spółka przypomniała, że nowy rurociąg paliwowy będzie powstawał w oparciu o ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym.
Odnosząc się do samego Programu Megainwestycji, w ramach którego zrealizowana zostanie magistrala produktowa Boronów-Trzebinia, PERN podkreślił, że "jego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski". Wspomniał przy tym, że Program Megainwestycji to także planowana budowa drugiej nitki naftowego Rurociągu Pomorskiego, kolejnych zbiorników magazynowych w bazach paliw, a także rozbudowa bazy surowcowej w Gdańsku i tamtejszego morskiego Terminala Naftowego.
PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający m.in. za tłoczenie rurociągami ropy naftowej do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie w bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych. Spółka świadczy też usługi transportu paliw, w tym benzyny, oleju napędowego i opałowego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów