PERN planuje kontynuowanie modernizacji i remontów infrastruktury kolejowej, w tym nawierzchni torowej i bocznic, w swych bazach paliw. W ostatnim czasie spółka ogłosiła szereg postępowań w tej sprawie, w tym np. obejmujących bazę w Dębogórzu, która przyjmuje paliwa dostarczane drogą morską.
Jak wynika z danych publikowanych ostatnio przez PERN, planowane są m.in. remonty nawierzchni torowej w bazach paliw w Emilianowie i Grabownie Wielkim oraz remont infrastruktury torowej w bazie paliw w Małaszewiczach.
Spółka przewiduje również remonty bocznic kolejowych w bazach paliw w Koluszkach, Zawadówce i Skarżysku Kościelnym, przy czym w bazie paliw w Zawadówce planowany jest remont infrastruktury kolejowej, natomiast jej modernizacja zakładana jest także w bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej.
Z kolei w przypadku bazy paliw w Dębogórzu, która odbiera paliwa dostarczane do Polski statkami przez Morze Bałtyckie, PERN zamierza zmodernizować część torów i zrealizować budowę tzw. torów odstawczych.
W ogłoszonych przez spółkę postępowaniach na wszystkie te zadania - jak podano w opublikowanej dokumentacji - termin składania ofert mija w grudniu.
W listopadzie, informując o rozbudowie pojemności baz paliw i ich infrastruktury PERN, podkreślił, że "rozwija także swoje możliwości w zakresie załadunku paliw na transport kolejowy tak, aby jak najwięcej produktów naftowych, w jak najkrótszym czasie trafiło do odbiorców".
PERN z siedzibą w Płocku to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza w całym kraju siecią 2600 km rurociągów surowcowych i produktowych, w tym magistralami, które tłoczą ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech.
Spółka dysponuje również w całej Polsce 19. bazami paliwowymi, których pojemność wynosi w sumie ponad 2,6 mln metrów sześc. i 4. bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln metrów sześc.
Od kilku lat PERN realizuje "Program Megainwestycji", czyli priorytetowych przedsięwzięć związanych z zarządzaną infrastrukturą, które mają zwiększać bezpieczeństwo energetyczne Polski. Jeszcze w styczniu spółka zapowiedziała, że w tym roku nakłady na inwestycje i remonty wyniosą tam blisko 0,7 mld zł.
Z kolei niedawno PERN podał, że w planach na 2024 r. ma łącznie około 400 nowych zadań z planu inwestycyjnego oraz z planu remontów, w tym kilka kluczowych inwestycji, jak np. budowa nowych pojemności zbiornikowych w bazie paliw w Dębogórzu czy zwiększenie wydajności nalewni kolejowej w tym samym obiekcie. (PAP)
Autor: Michał Budkiewicz
mb/ mick/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął