Zakończyła się budowa ostatniego brakującego fragmentu drogi ekspresowej S3. Kierowcy mogą już przejechać nową trasą od Świnoujścia aż po granicę z Czechami w Lubawce. To wydarzenie o ogromnym znaczeniu nie tylko dla kierowców i transportu drogowego, ale przede wszystkim dla zespołu portów Szczecin–Świnoujście, który zyskał pełne, nowoczesne połączenie z siecią europejskich korytarzy transportowych.
Otwarcie odcinka między węzłami Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje domyka realizację całej S3 na terenie Polski. W połączeniu z tunelem pod Świną oraz przebudowaną infrastrukturą drogową w regionie, nowa ekspresówka stanowi najważniejsze lądowe połączenie portu w Świnoujściu z zapleczem logistycznym kraju i Europy. Dla portów morskich to inwestycja o strategicznym znaczeniu – zwiększająca ich dostępność, przepustowość i atrakcyjność dla inwestorów oraz operatorów transportu intermodalnego.
Droga ekspresowa S3 jest częścią Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk i fragmentem europejskiej trasy E65, łączącej Malmö z grecką Chanią. Dzięki temu Zespół Portów Szczecin–Świnoujście zyskuje jeszcze silniejsze powiązanie z południem kontynentu i kluczowymi centrami przemysłowymi Europy. To realne wsparcie dla rozwoju takich projektów jak planowany terminal kontenerowy w Świnoujściu, a także dla funkcjonowania istniejącej infrastruktury – w tym terminala promowego, który obsługuje połączenia z portami Skandynawii.
Inwestycja w północny odcinek S3, o długości 33 kilometrów, pochłonęła łącznie 1,76 mld zł, z czego ponad 757 mln zł pochodziło ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Jej realizacja wymagała skomplikowanych prac w rejonie Wolińskiego Parku Narodowego, a także reorganizacji ruchu w trakcie budowy. Teraz jednak kierowcy mogą korzystać z pełnego przekroju dwujezdniowej drogi, co znacząco poprawi płynność i bezpieczeństwo przejazdu.
Ukończenie S3 to symboliczny finał trwającego blisko dwie dekady procesu budowy jednej z najważniejszych dróg ekspresowych w Polsce. To także kolejny krok w rozwoju infrastruktury, która wzmacnia konkurencyjność portów morskich w Świnoujściu i Szczecinie, zapewniając im sprawne połączenie z południem Europy i otwierając nowe możliwości dla transportu towarów między Bałtykiem a Adriatykiem.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął