Urząd Morski w Szczecinie ogłosił 28 marca przetarg na oczyszczenie dna morskiego z obiektów niebezpiecznych. Prace obejmą obszar, na którym powstanie falochron. Przedsięwzięcie ma związek z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Przedmiotem zamówienia jest oczyszczenie z obiektów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego oraz z obiektów innych niż niebezpieczne akwenów objętych inwestycją pt. „Budowa falochronu dla nowego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”. Do zadań wybranego wykonawcy będzie należeć zbadanie dna w miejscu obszaru prac, lokalizacja i identyfikacja obiektów podwodnych, w tym niebezpiecznych (zidentyfikowanych w oparciu o raport końcowy z badań ferromagnetycznych), a następnie ich odsłonięcie pod wodą, wydobycie i usunięcie celem przekazania służbom odpowiedzialnym za ich neutralizację.
Wykonawca będzie ponadto zobowiązany, po zakończeniu wspomnianych działań, wydać zamawiającemu „Certyfikat sprawdzenia i oczyszczenia obszaru planowanych robót z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego”.
Z informacjami na temat przetargu można zapoznać się na stronie platformy przetargowej Urzędu Morskiego w Świnoujściu.
Kolejny przetarg w ramach budowy Terminala kontenerowego w Świnoujściu ogłoszony.
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) March 28, 2025
Urząd Morski w Szczecinie ogłosił dzisiaj przetarg na oczyszczenie dna morskiego z obiektów niebezpiecznych. Prace obejmą obszar, na którym powstanie falochron.
Konsekwentnie, krok po kroku…
Planowane przedsięwzięcie jest powiązane z budową nowego falochronu
na Morzu Bałtyckim, na Zatoce Pomorskiej, na obszarze Portu Zewnętrznego
w Świnoujściu. Celem inwestycji jest zapewnienie bezpiecznego wejścia
do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu poprzez wybudowanie falochronu przez
Urząd Morski w Szczecinie. Falochron będzie stanowił osłonę przed
falowaniem dla planowanych do wybudowania przez Zarząd Morskich Portów
Szczecin i Świnoujście S.A. terminali w nowym Porcie Zewnętrznym w
Świnoujściu.
Budowa falochronu ma za zadanie umożliwić powstanie infrastruktury hydrotechnicznej i przeładunkowej portu oraz ich późniejszą bezpieczną eksploatację. Taka infrastruktura ma być, zdaniem Ministerstwa Infrastruktury oraz Urzędu Morskiego w Szczecinie, warunkiem koniecznym dla prawidłowego rozwoju funkcji portowych realizowanych w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu.
Falochron i nowo powstający port
będzie umiejscowiony na wschód od obecnego falochronu wschodniego. Planowane
przedsięwzięcie będzie polegać na budowie falochronu o wstępnie
planowanej długości ok. 3,63 km, ponadto do realizacji przewidziana jest
konstrukcja oporowa dla pola odkładu urobku z toru wejściowego i
obrotnicy: ok. 2,68 km. Łącznie to ok. 6,31 km.
Docelowo świnoujski terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 metrów i jeden o długości 200 metrów, korzystających z zaplanowanego również kanału żeglugowego, o długości 70 km i głębokości 17 metrów. Będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami, a także stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli przeznaczoną do działalności cywilnej, jak i zdolnej do obsługi ładunków wojskowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął