• <

Ogłoszono przetarg na oczyszczenie dna morskiego z obiektów niebezpiecznych w ramach budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu

28.03.2025 15:17 Źródło: Urząd Morski w Szczecinie
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ogłoszono przetarg na oczyszczenie dna morskiego z obiektów niebezpiecznych w ramach budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił 28 marca przetarg na oczyszczenie dna morskiego z obiektów niebezpiecznych. Prace obejmą obszar, na którym powstanie falochron. Przedsięwzięcie ma związek z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Przedmiotem zamówienia jest oczyszczenie z obiektów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego oraz z obiektów innych niż niebezpieczne akwenów objętych inwestycją pt. „Budowa falochronu dla nowego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”. Do zadań wybranego wykonawcy będzie należeć zbadanie dna w miejscu obszaru prac, lokalizacja i identyfikacja obiektów podwodnych, w tym niebezpiecznych (zidentyfikowanych w oparciu o raport końcowy z badań ferromagnetycznych), a następnie ich odsłonięcie pod wodą, wydobycie i usunięcie celem przekazania służbom odpowiedzialnym za ich neutralizację.

Wykonawca będzie ponadto zobowiązany, po zakończeniu wspomnianych działań, wydać zamawiającemu „Certyfikat sprawdzenia i oczyszczenia obszaru planowanych robót z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego”.

Z informacjami na temat przetargu można zapoznać się na stronie platformy przetargowej Urzędu Morskiego w Świnoujściu.

Planowane przedsięwzięcie jest powiązane z budową nowego falochronu na Morzu Bałtyckim, na Zatoce Pomorskiej, na obszarze Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Celem inwestycji jest zapewnienie bezpiecznego wejścia do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu poprzez wybudowanie falochronu przez Urząd Morski w Szczecinie. Falochron będzie stanowił osłonę przed falowaniem dla planowanych do wybudowania przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. terminali w nowym Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu.

Budowa falochronu ma za zadanie umożliwić powstanie infrastruktury hydrotechnicznej i przeładunkowej portu oraz ich późniejszą bezpieczną eksploatację. Taka infrastruktura ma być, zdaniem Ministerstwa Infrastruktury oraz Urzędu Morskiego w Szczecinie, warunkiem koniecznym dla prawidłowego rozwoju funkcji portowych realizowanych w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu. 

Falochron i nowo powstający port będzie umiejscowiony na wschód od obecnego falochronu wschodniego. Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie falochronu o wstępnie planowanej długości ok. 3,63 km, ponadto do realizacji przewidziana jest konstrukcja oporowa dla pola odkładu urobku z toru wejściowego i obrotnicy: ok. 2,68 km. Łącznie to ok. 6,31 km.

Docelowo świnoujski terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 metrów i jeden o długości 200 metrów, korzystających z zaplanowanego również kanału żeglugowego, o długości 70 km i głębokości 17 metrów. Będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami, a także stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli przeznaczoną do działalności cywilnej, jak i zdolnej do obsługi ładunków wojskowych.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.