• <

Nowe inwestycje dla polskiej logistyki zintegrują transport kolejowy z portami

kw

18.08.2025 15:53 Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nowe inwestycje dla polskiej logistyki zintegrują transport kolejowy z portami
Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Dzisiaj w Gdańsku odbyła się konferencja poświęcona integracji transportu kolejowego z logistyką portową. Obecni na niej ministrowie Piotr Malepszak i Jacek Karnowski podkreślili znaczenie rozwoju nowoczesnej infrastruktury kolejowej dla polskiej gospodarki oraz roli portów w europejskich łańcuchach dostaw.

Dzięki inwestycjom współfinansowanym z instrumentu CEF Transport do głównych polskich portów morskich – w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie–Świnoujściu – dociera coraz więcej dłuższych i cięższych składów towarowych. Umożliwia to sprawniejszy przewóz ładunków koleją, uznawaną za najbardziej ekologiczny środek transportu.

Wśród kluczowych projektów wymieniono m.in.:

  • modernizację linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto,
  • zwiększenie przepustowości odcinka Tczew – Gdynia (Pszczółki – Pruszcz Gdański),
  • przebudowę tzw. Nadodrzanki, czyli linii nr 273 Wrocław – Szczecin,
  • rozbudowę infrastruktury kolejowej na linii nr 406 oraz budowę bocznicy kolejowej „Port Police” wraz z nową linią nr 437.

– Silna gospodarka to taka, która rozwija się mądrze i odpowiedzialnie. Dlatego inwestujemy 10 mld zł z KPO w budowę i modernizację 800 km linii kolejowych. Równolegle, dzięki Funduszom Europejskim, realizujemy projekty o wartości ponad 3,3 mld zł w portach Gdańska i Gdyni. To inwestycje, które zwiększają konkurencyjność całej polskiej gospodarki. Porty to nasze okna na świat, a kolej to kręgosłup transportu – podkreślił wiceminister Karnowski.

Według przedstawicieli resortów oraz władz lokalnych, sprawne połączenia kolejowe z portami mają przynieść wymierne korzyści: szybszy i tańszy transport towarów, zwiększenie odporności łańcucha dostaw, lepszą integrację z europejską siecią transportową, a także ograniczenie ruchu ciężarówek na drogach i tym samym korzyści środowiskowe.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.