Przyjmowanie coraz większych, coraz liczniej przybywających do szczecińskiego portu statków wiąże się z potrzebą zwiększenia wydajności przeładunków kontenerowych. W związku z tym spółka DB Port Szczecin kupiła za 40 milionów suwnicę do rozładunku kontenerów, która ma zapewnić sprawność wykonywanej pracy. Teraz może realizować swoje obowiązki zgodnie z przeznaczeniem.
Wzrost przeładunków w Porcie Szczecin wiąże się z pogłębieniem toru wodnego, co pozwoliło na przyjmowanie statków o większym niż dotychczas tonażu. Na obszarze Kanału Dębickiego, gdzie znajduje się terminal kontenerowy, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prowadzi prace mające na celu dostosować infrastrukturę w związku z tamtą, wcześniejszą inwestycją. Przedsiębiorstwa dzierżawiące nabrzeża wykorzystują ten fakt, a także dążą do sprostania nowej sytuacji. Inwestycja DB Port Szczecin ma wartość 40 mln zł, z czego połowa tej sumy wynika z dofinansowania unijnego otrzymanego z Funduszu Spójności, w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Fot. DB Port Szczecin
Elementy suwnicy typu STS (ship to shore – ze statku na ląd) dostarczył 1 lipca br. do Polski z Irlandii 143-metrowy frachtowiec Puka. Zostały one wyładowane na Nabrzeżu Fińskim, gdzie gotowy sprzęt będzie pracował z dwiema, nieco mniejszymi suwnicami. Do Polski najpierw dotarły 42-metrowa główna belka suwnicy, kabina operatora, nogi maszyny oraz wysięgnik, który będzie mógł sięgać na odległość nawet 48 metrów od nabrzeża. Potem dotarło jeszcze kluczowe wyposażenie elektroniczne i dopiero wtedy można było skompletować maszynę. Wyposażenie jej w kamery CCTV umożliwia operatorowi maszyny stałe obserwowanie otoczenia na ekranie, jednocześnie ułatwiając jak i zapewniając bezpieczeństwo pracy. Sprzęt ma być w stanie podnieść na haku do 70 ton lub dwa kontenery 20-stopowe o łącznej wadze 65 ton, umożliwiając obsługę statków z 16 rzędami kontenerów lub więcej. Po złożeniu jej wysokość wynosi 70 metrów, a ciężar własny to 1200 ton.
Montaż nowej suwnicy trwał do października, a obecnie trwa szkolenie operatorów. Po
przejściu niezbędnych testów i procedury odbioru technicznego, 29 października
odbył się z jej udziałem pierwszy przeładunek statku kontenerowego. Ma zostać oficjalnie przekazana do eksploatacji 1 grudnia, po przejściu wszystkich niezbędnych testów i odbiorów.
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów