Crosswind - konsorcjum Shella i Eneco wygrało aukcję na budowę u brzegów Niderlandów morskiej farmy wiatrowej o mocy ponad 750 MW, oferując dodatkowo budowę wytwórni wodoru w Rotterdamie. O wynikach aukcji decydowały właśnie dodatkowe inwestycje oferentów.
Na obszarze Hollandse Kust Noord o powierzchni 125 km kw., leżącym ok. 20 km od brzegów Holandii Crosswind chce postawić 69 turbin Siemesa Gamesy o mocy 11 MW każda. Farma ma być gotowa w 2023 r.
Aukcja odbywała się jednak w formule „konkursu piękności”, ponieważ poziom oferowanego inwestorom publicznego wsparcia był równy zero. Liczyła się jakość oferowanych przez chętnych projektów, co w praktyce oznacza dodatkowe inwestycje w elementy takie jak integracja z siecią, magazyny energii czy właśnie technologie „zielonego” wodoru.
Przed rozstrzygnięciem Crosswind ogłosił, że wyprodukowanej na farmie energii elektrycznej użyje do produkcji wodoru w instalacji do elektrolizy o mocy 200 MW, która powstanie w porcie w Rotterdamie. Produkcja wodoru była wysoko punktowana w systemie ocen jakości projektu w aukcji.
Shell zamierza użyć wytwarzanego w Rotterdamie wodoru m.in. do procesów chemicznych w swojej rafinerii w Pernis.
Jak przypomniało przy tej okazji Wind Europe, największe europejskie stowarzyszenie branży wiatrowej, w swojej strategii wodorowej z czerwca 2020 r. Komisja Europejska wskazała, że wodór będzie odgrywał główną rolę w dekarbonizacji takich sektorów, które nie mogą być bezpośrednio zelektryfikowane. To m.in. ciężki transport morski i drogowy czy niektóre procesy przemysłowe.
Niderlandy planują, że w 2023 r. 16 proc. produkowanej energii elektrycznej będzie pochodziło z morskich farm wiatrowych, a w 2030 r. udział ten wzrośnie do 40 proc.(PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii