• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Nabrzeże Norweskie w Porcie Gdynia zostanie przebudowane (foto, wideo)

ew

04.12.2020 13:43 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Nabrzeże Norweskie w Porcie Gdynia zostanie przebudowane (foto, wideo)
Nabrzeże Norweskie w Porcie Gdynia zostanie przebudowane (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl
fot. Tadeusz Urbaniak/Port Gdynia

Serce gdyńskiego portu zyska nowe oblicze! 4 grudnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę z firmą STRABAG Sp. z o.o. na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”, która jest elementem dużego projektu pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.

Pogłębienie akwenów portowych, nowa obrotnica oraz przebudowa nabrzeży to kluczowe elementy rozwoju gdyńskiego portu. W przypadku Nabrzeża Norweskiego prace zostaną wykonane na całej długości liczącej 200 metrów. Inwestycja polegać będzie na wyjściu w kierunku wody o 4m palościanką, zwieńczoną oczepem żelbetowym, wyposażonym w urządzenia cumownicze i odbojowe oraz drabinki ratownicze. Natomiast palościanka posiadać będzie konstrukcję ażurową, co pozwoli na częściowe wygaszenie falowania w kanale portowym.


"Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Przebudowa nabrzeży przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków wpływających do naszego Portu" Adam Meller, Prezes Zarządu ZMPG S.A.

Przebudowa nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego  i akwenów Portu Gdynia. Prace przy realizacji pierwszych etapów inwestycji trwają od września 2017 roku. Pierwszym elementem było przebudowanie Obrotnicy nr 2, zwiększenie średnicy z 400 m do 480 m wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi. Celem zwiększenia bezpieczeństwa nawigacyjnego statków oraz zachowania odpowiedniej szerokości kanału niezbędne jest także poszerzenie wejścia wewnętrznego w celu osiągnięcia szerokości do 140 m i przebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Równolegle Urząd Morski w Gdyni realizuje prace pogłębiania toru podejściowego do portu.

Realizacja przebudowy Nabrzeża Norweskiego przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych samego portu, jak i wzrostu konkurencyjności transportu morskiego. Po zrealizowaniu inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 14,7 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m, a długość 340 m).

"Najważniejszym elementem będzie przejęcie placu budowy, którego dokonamy już w tym roku natomiast pierwsze prace będą związane z rozbiórką umocnienia dna, przygotowaniem miejsca do pogrążania nowych elementów ścianek szczelnych oraz rozbiórki umożliwiającej wykonanie kotwienia od wewnętrznej strony czyli od strony lądu w celu zabezpieczenia istniejących konstrukcji do dalszego wykonywania prac. Jeśli chodzi o termin końcowy, jest to 12 miesięcy od daty przekazania placu budowy, najprawdopodobniej będzie to grudzień 2021." Marcin Wróblewski, dyrektor ds. technicznych w firmie STRABAG

Z pogłębieniem akwenów portowych na obszarze Basenów III, IV i V wraz z rozbudową obrotnicy związana jest bezpośrednio przebudowa wejścia wewnętrznego do portu. Jednocześnie inwestycje te wymuszają wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nabrzeży portowych: Norweskiego, Słowackiego,  Włoskiego i Indyjskiego oraz wykonanie umocnienia dna wzdłuż nabrzeża Bułgarskiego.

Jak przyznaje Jacek Sadaj , wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA: "Nabrzeże Norweskie leży w samym sercu portu a jego modernizacja wymaga wielu ustaleń i porozumień z operatorami, którzy funkcjonują na terenach portowych. W przyszłości da nam to możliwość dopasowania portu do wciąż rosnących oczekiwań rynku . Wpłynie to oczywiście na dostosowanie obrotnicy do wymogów statków, które chcą wpływać do portu w Gdyni. Jest to jeden z etapów, który umożliwi w przyszłości realizację dużej inwestycji, którą jest pogłębianie basenów portowych".

Całkowity koszt realizacji ww inwestycji, zamyka się w kwocie 556 940 377,83 zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 273 000 000 zł. Po zakończeniu całego projektu, Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki typu Baltmax, największe, które wpływają na Bałtyk. Projekt pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, którego elementem jest „Przebudowa Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia” jest współfinansowany ze środków UE. Umożliwi on rozwój relacji oceanicznych i dalszego rozwoju Portu Gdynia jako węzła europejskiego sieci bazowej TEN-T i punktu wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk.

Gospodarka Morska
fot. GospodarkaMorska.pl
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35671,00 $ tona -0,25% 28 lip
 Cynk 2951,00 $ tona 0,10% 28 lip
 Aluminium 2516,00 $ tona 0,76% 28 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.