"Planowana Droga Czerwona przebiega przez żywy organizm, którym jest wybudowane już miasto. Dlatego szukaliśmy rozsądnych kompromisów i mogę dzisiaj uczciwie powiedzieć, że to, co wypracowaliśmy, spełnia zarówno życzenia portu jak i miasta" - powiedziała Katarzyna Gruszecka Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Dziś rano podpisane zostało porozumienie co do przebiegu drogi Czerwonej jako elementu ostatniej mili dostępu drogowego do Portu Gdynia i morskiej granicy państwa.
"Droga Czerwona bedzie rozpoczynać się na granicach morskich państwa czyli bramie portu w Gdyni, przebiegnie niemalże równolegle do dzisiejszej ulicy Morskiej a następnie wpadnie na obwodnicę w Chyloni" - powiedział nam Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Jak precyzuje Jacek Sadaj , wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA: "To droga o długości 9,5 km o dwóch pasach jezdni w obu kierunkach. Planowana jest jako droga uzbrojona w sześć węzłów komunikacyjnych, które zapewnią bezpieczny i bezkolizyjny transport".
Ustalenie przebiegu stało się możliwe po deklaracjach rządu o sfinansowaniu projektu, a podpisanie porozumienia w tej kwestii jest kamieniem milowym w realizacji inwestycji przez Ministerstwo Infrastruktury.
"Wiemy, że przez dłuższy czas trwała dyskusja, kto powinien być odpowiedzialny za finansowanie tej drogi. Ogrom tej inwestycji przekracza możliwości miasta. Na szczęście doprowadziliśmy w poprzednim roku do uchwalenia ustawy, która jasno wskazuje podmiot odpowiedzialny. Ta droga musi zostać wybudowana przez państwo. To oczywiste, że budowa kluczowej trasy prowadzącej do portu jest w interesie Polski" - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Inwestycja pozwoli zapewnić coraz bardziej niezbędną alternatywę dla ruchu pojazdów ciężarowych z i do terminali portowych dla stale obciążonej i wymagającej remontów Estakady Kwiatkowskiego.
- To nie tylko połączenie Europa-Polska-Port. Droga Czerwona umożliwi rozwój terenów znajdujących się w bezpośrednio sąsiadującym z nią obszarze – dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Zapewni także dostęp do projektowanej Doliny Logistycznej objętej już granicami administracyjnymi Portu Gdynia o powierzchni ponad 260 ha oraz lokalizowanego na jej obszarze Parkingu Centralnego i innych usług związanych z działalnością Portu Gdynia. Dodatkowo zwiększy separację portowego ruchu drogowego od ruchu miejskiego, tym samym przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz usprawni funkcjonowanie pojazdów komunikacji zbiorowej.
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy jego możliwości przeładunkowe.
- W podpisanym dziś porozumieniu o współpracy spółki Zarząd Portu Morskiego Gdynia i Władze Miasta zobowiązały się do ścisłej współpracy przy realizacji istotnych projektów inwestycyjnych. Droga Czerwona jest niezwykle istotną inwestycją drogową i jedną z największych inwestycji w historii Portu Gdynia, wytycza nowe perspektywy o znaczeniu gospodarczym dla kraju, stymulując rozwój również Gdyni – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Realizacja tej inwestycji wydaje się niezbędna nie tylko dla podniesienia zdolności konkurencyjnej Portu Gdynia, ale także rozwiązania problemów komunikacyjnych miasta, zważywszy na lokalizację portu w przestrzeni miejskiej. Nowelizacja ustawy o portach i przystaniach morskich wprowadziła zmiany w ustawie o drogach publicznych, co umożliwia wybudowanie Drogi Czerwonej do Portu Gdynia i wyeliminowania ciężkiego tranzytu z centrum miasta.
Porozumienie cementuje wspólny kierunek dążeń Portu Gdynia i Miasta Gdynia na rzecz budowy jednej z najbardziej strategicznych inwestycji drogowych w północnej części Polski.
- Droga Czerwona jest niezbędna dla zapewnienia dostępu do Portu Gdynia, a także usprawnienia dostępności komunikacyjnej Miasta Gdyni i Województwa Pomorskiego – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Dzisiejsze porozumienie to dowód, iż mówimy w tej sprawie jednym głosem. Porozumienie pokazuje jak konkretnie ma wyglądać ostatnia, gdyńska mila łącząca kraj z granicą państwa. Jest też naszą ostatnia milą przed rozpoczęciem prac na szczeblu centralnym.
Michał Pasieczny, burmistrz Rumi, podkreśla rolę Drogi Czerwonej dla sąsiadujących gmin: "Jako samorządy mamy również inicjatywę związaną z Drogą Trzech Powiatów, która ma się włączyć w jeden z węzłów Drogi Czerwonej, dzięki czemu skomunikujemy właśnie ok. 500-600 hektarów terenów przemysłowo-usługowych w gminach Kosakowo, Rumia oraz Gdynia. To projekt gigantyczny, da wielkiego "kopa" gospodarczego. Wiemy o planach rozbudowy Portu Gdynia i o gigantycznych dochodach, które pojawią sie w skarbie państwa dzięki temu, ze port tak fantastycznie się rozbudowuje i te dochody są z roku na rok coraz większe. Ta inwestycja przyniesie na pewno korzyści gospodarcze i finansowe zarówno skarbowi państwa jak i mieszkańcom".
Dostępność transportowa portów od strony zaplecza, należy obecnie do najważniejszych czynników konkurencyjności portów morskich na świecie. Wiąże się ona z możliwością dowozu ładunków z zaplecza do portów oraz wywozu ładunków przybyłych do portów drogą morską.
Dostęp drogowy do Portu Gdynia został zagwarantowany w dokumencie z 19.07.2019 „Zmiana ustawy o portach i przystaniach morskich”. W art. 19 ustawy określono 2 000 mln zł jako maksymalny limit wydatków na Drogę Czerwoną z budżetu państwa na lata 2020 –2028. Środki wynikające z ustawy w zakresie wydatków niezbędnych do poniesienia przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad będą kształtować się w sposób następujący:
2020 r. – 1,5 mln zł;
2021 r. – 5 mln zł;
2022 r. – 15 mln zł;
2023 r. – 1,5 mln zł;
2024 r. – 66 mln zł;
2025 r. – 265 mln zł;
2026 r. – 580 mln zł;
2027 r. – 760 mln zł;
2028 r. – 306 mln zł.
Inwestycje dostępowe – drogowe, jak i obecnie realizowane projekty kolejowe, a także inwestycje portowe, w tym budowa Portu Zewnętrznego, przyczynią się do znaczącego wzmocnienia pozycji portu na międzynarodowym rynku usług morskich. Droga Czerwona jest niezbędna dla zapewnienia dostępu do Portu w Gdyni, a także usprawnienia dostępności komunikacyjnej Miasta Gdyni i Województwa Pomorskiego. Umożliwi ona rozwój terenów znajdujących się w obszarze sąsiednim planowanej inwestycji. To również szansa na dynamiczny rozwój branży logistycznej, a także powstanie wielu miejsc pracy w województwie pomorskim.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek