• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nabrzeże Indyjskie w Porcie Gdynia przebuduje NDI. Prace ruszą lada moment

jm

21.12.2022 21:23
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nabrzeże Indyjskie w Porcie Gdynia przebuduje NDI. Prace ruszą lada moment

Partnerzy portalu

Nabrzeże Indyjskie w Porcie Gdynia przebuduje NDI. Prace ruszą lada moment - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Lada moment ruszą pierwsze prace modernizacyjne na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. W środę 21 grudnia w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia oficjalnie podpisana została umowa na realizację zadania. Jego wykonawcą będzie znana z różnych projektów hydrotechnicznych w portach spółka NDI.

Ponad 500-metrowe Nabrzeże Indyjskie, na którym w Porcie Gdynia realizowane są m.in. przeładunki zbóż, zyska nowe oblicze. W ciągu 22 miesięcy trwania umowy, nabrzeże ma zostać całkowicie zmodernizowane i poszerzone, a sam basen pogłębiony do 15,5 metra, co umożliwi przyjmowanie większych statków. Wartość umowy zawartej między Zarządem Morskiego Portu Gdynia i Grupą NDI opiewa na blisko 135 milionów złotych.

– Ta umowa jest dla nas wyjątkowo ważna, bo wszyscy wiemy, że Port Gdynia słynie z przeładunków zboża. Jest ono przeładowywane również w oparciu o Nabrzeże Indyjskie, a takie nowe, głębokowodne nabrzeże daje nam pełne przekonanie, że w dalszym ciągu będziemy mieli palmę pierwszeństwa jeśli chodzi o te towary – komentuje Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wykonawca, Grupa NDI, jest doskonale znany z realizacji projektów hydrotechnicznych nie tylko m.in. w portach w Gdańsku i Szczecinie. W ostatnim czasie największym zadaniem, jakiego podjęła się spółka, było wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. W Gdyni spółka budowała place składowe, modernizuje także Nabrzeże Holenderskie.

– Czujemy się tutaj dobrze, czujemy się zaopiekowani przez inwestora, mile widziani. Cieszymy się, że jesteśmy tutaj na kolejnym kontrakcie – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI. – Będziemy przebudowywać i poszerzać to nabrzeże, tak naprawdę remontować do tak zwanych dzisiejszych standardów i obecnych potrzeb portu. Będziemy również pogłębiać kanał portowy. Jest to podniesienie standardu funkcjonowania tego nabrzeża, jak też stworzenie nowych możliwości przyjmowania transportów morskich. Rozpoczynamy prace praktycznie od zaraz i mamy nadzieję, że żadne niespodzianki nas nie spotkają.

Wszystkie prace na Nabrzeżu Indyjskim zostały zaplanowane tak, by korzystające z pirsu firmy mogły kontynuować przeładunki.

– Wymaga to od wykonawcy pewnej elastyczności, by jednocześnie ci, którzy operują na lądzie, na pirsie, mogli po prostu zarabiać. Musimy więc połączyć jakoś te dwa elementy – mówi wiceprezes Portu Gdynia Kazimierz Koralewski. – Zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj zboże to dla Polski ładunek kluczowy. Jednocześnie wiemy, że bez pogłębienia tego basenu nie będziemy mogli zwiększyć raty przeładunkowej, nie zwiększymy potencjału w tych przeładunkach w gdyńskim porcie.

Gospodarka Morska
Fot. GospodarkaMorska.pl


Kazimierz Koralewski dodał również, że modernizacja nabrzeża wiąże się także z unowocześnieniem technologii przeładunków oraz zwiększeniem przestrzeni magazynowej. Wszystko to ma sprawić, że importowane ładunki, jak pasze, będzie można szybciej rozładować z większych statków i wyekspediować w głąb kraju, a z kolei polskie zboże sprawniej przewieźć do portu i załadować na statek w celach eksportowych.

Z kolei wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia i dyrektor ds. finansów Maciej Bąk stwierdził, że jest to inwestycja, która szybko się zwróci.

– Lubię wydawać pieniądze w ten sposób, bo są to inwestycje, które bez wątpienia wrócą do nas w postaci przychodów w przyszłych latach. To kolejne centrum zysku, które modernizujemy, żeby przynosiło jeszcze większy zwrot niż do tej pory – mówi Bąk.

Przeładunki na Nabrzeżu Indyjskim realizowane są m.in. w ramach terminalu zbożowego. W chwili obecnej trwa postępowanie przetargowe, które ma wyłonić nowego operatora terminalu, który będzie realizował przeładunki przez trzydzieści kolejnych lat. Czas na składanie ofert jest do końca stycznia, a zwycięzcę poznamy później. W tej chwili, po wycofaniu się poprzedniego operatora, spółki Bałtycki Terminal Zbożowy, operacje przeładunkowe prowadzi tzw. dzierżawca tymczasowy – spółka Mondry.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.