Lada moment ruszą pierwsze prace modernizacyjne na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. W środę 21 grudnia w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia oficjalnie podpisana została umowa na realizację zadania. Jego wykonawcą będzie znana z różnych projektów hydrotechnicznych w portach spółka NDI.
Ponad 500-metrowe Nabrzeże Indyjskie, na którym w Porcie Gdynia realizowane są m.in. przeładunki zbóż, zyska nowe oblicze. W ciągu 22 miesięcy trwania umowy, nabrzeże ma zostać całkowicie zmodernizowane i poszerzone, a sam basen pogłębiony do 15,5 metra, co umożliwi przyjmowanie większych statków. Wartość umowy zawartej między Zarządem Morskiego Portu Gdynia i Grupą NDI opiewa na blisko 135 milionów złotych.
– Ta umowa jest dla nas wyjątkowo ważna, bo wszyscy
wiemy, że Port Gdynia słynie z przeładunków zboża. Jest ono
przeładowywane również w oparciu o Nabrzeże Indyjskie, a takie nowe,
głębokowodne nabrzeże daje nam pełne przekonanie, że w dalszym ciągu
będziemy mieli palmę pierwszeństwa jeśli chodzi o te towary – komentuje
Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wykonawca,
Grupa NDI, jest doskonale znany z realizacji projektów hydrotechnicznych
nie tylko m.in. w portach w Gdańsku i Szczecinie. W ostatnim czasie
największym zadaniem, jakiego podjęła się spółka, było wykonanie
przekopu przez Mierzeję Wiślaną. W Gdyni spółka budowała place składowe,
modernizuje także Nabrzeże Holenderskie.
– Czujemy się tutaj
dobrze, czujemy się zaopiekowani przez inwestora, mile widziani.
Cieszymy się, że jesteśmy tutaj na kolejnym kontrakcie – mówi Małgorzata
Winiarek-Gajewska, prezes NDI. – Będziemy przebudowywać i poszerzać to
nabrzeże, tak naprawdę remontować do tak zwanych dzisiejszych standardów
i obecnych potrzeb portu. Będziemy również pogłębiać kanał portowy.
Jest to podniesienie standardu funkcjonowania tego nabrzeża, jak też
stworzenie nowych możliwości przyjmowania transportów morskich.
Rozpoczynamy prace praktycznie od zaraz i mamy nadzieję, że żadne
niespodzianki nas nie spotkają.
Wszystkie prace na Nabrzeżu Indyjskim zostały zaplanowane tak, by korzystające z pirsu firmy mogły kontynuować przeładunki.
– Wymaga to od wykonawcy pewnej elastyczności, by jednocześnie ci, którzy operują na lądzie, na pirsie, mogli po prostu zarabiać. Musimy więc połączyć jakoś te dwa elementy – mówi wiceprezes Portu Gdynia Kazimierz Koralewski. – Zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj zboże to dla Polski ładunek kluczowy. Jednocześnie wiemy, że bez pogłębienia tego basenu nie będziemy mogli zwiększyć raty przeładunkowej, nie zwiększymy potencjału w tych przeładunkach w gdyńskim porcie.
Kazimierz Koralewski dodał również, że modernizacja nabrzeża wiąże się także z unowocześnieniem technologii przeładunków oraz zwiększeniem przestrzeni magazynowej. Wszystko to ma sprawić, że importowane ładunki, jak pasze, będzie można szybciej rozładować z większych statków i wyekspediować w głąb kraju, a z kolei polskie zboże sprawniej przewieźć do portu i załadować na statek w celach eksportowych.
Z kolei wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia i dyrektor ds. finansów Maciej Bąk stwierdził, że jest to inwestycja, która szybko się zwróci.
– Lubię wydawać pieniądze w ten sposób, bo są to inwestycje, które bez wątpienia wrócą do nas w postaci przychodów w przyszłych latach. To kolejne centrum zysku, które modernizujemy, żeby przynosiło jeszcze większy zwrot niż do tej pory – mówi Bąk.
Przeładunki na Nabrzeżu Indyjskim realizowane są m.in. w ramach terminalu zbożowego. W chwili obecnej trwa postępowanie przetargowe, które ma wyłonić nowego operatora terminalu, który będzie realizował przeładunki przez trzydzieści kolejnych lat. Czas na składanie ofert jest do końca stycznia, a zwycięzcę poznamy później. W tej chwili, po wycofaniu się poprzedniego operatora, spółki Bałtycki Terminal Zbożowy, operacje przeładunkowe prowadzi tzw. dzierżawca tymczasowy – spółka Mondry.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju