• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Most połączył kontynentalną część Chorwacji z półwyspem Pelješac

jm

23.08.2021 13:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Most połączył kontynentalną część Chorwacji z półwyspem Pelješac
Most połączył kontynentalną część Chorwacji z półwyspem Pelješac  - GospodarkaMorska.pl
fot. Vlada Republike Hrvatske

Most Pelješac połączył kontynentalną część Chorwacji z półwyspem o tej samej nazwie, na lądzie oddzielonym od reszty kraju przez terytorium Bośni i Hercegowiny.

Terytorium Chorwacji na wschodnim wybrzeżu Bałkanów przecięte jest wąskim, kilkukilometrowym pasem terenu należącego do Bośni i Hercegowiny. W ten sposób region Dalmacji z popularnym turystycznie Dubrownikiem nie miał połączenia z główną częścią kraju. Ten region jest natomiast połączony z półwyspem Pelješac. Teraz jest on także skomunikowany mostem z kontynentalną częścią Chorwacji, dzięki czemu omija tereny Bośni i Hercegowiny.

Most Pelješac budowany jest przez Chińczyków. Zakończenie budowy wywołało ekscytację w Chorwacji, choć z przeprawy można będzie skorzystać dopiero za rok. Oficjalne otwarcie nastąpi w czerwcu 2022 – do tego czasu ukończona ma zostać reszta prac składających się na inwestycję, w tym m.in. drogi dojazdowe. Na możliwość przejazdu między dwiema częściami kraju bez konieczności pokonywania granic z Bośnia i Hercegowiną, czekano tu od dwóch dekad.

– Most Pelješac jest fascynującym i strategicznym osiągnięciem narodu chorwackiego i rządu. Obiekt będzie służył przyszłym pokoleniom – mówił premier Chorwacji Andrej Plenković.


Przyłączenie ostatniego, 165-ego elementu mostu, było atrakcją dla okolicznych mieszkańców, którzy obserwowali operację z brzegów i pokładów łodzi.

Pomysł na połączenie półwyspu Pelješac z kontynentalną częścią kraju pojawił się w 2005 roku. Początkowo spotkał się z protestami ze strony Bośni i Hercegowiny, dlatego też pierwsze prace budowlane rozpoczęły się dopiero cztery lata później. Te jednak zostały przerwane kryzysem ekonomicznym, który sprawił problemy z finansowaniem inwestycji. Chciano ją nawet zarzucić na rzecz budowy autostrady przecinającej teren Bośni i Hercegowiny. Most jednak powstał, również dzięki pozytywnej opinii Unii Europejskiej.

Chorwacki premier Andrej Plenković podkreślał podczas ceremonii, że most jest rozwiązaniem zadowalającym wszystkie strony – Most nie tylko łączy obie części Chorwacji, ale także Unię Europejską. Ponadto Pelješac nie dzieli Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny, ale wręcz przeciwnie, umacnia oba kraje we wzajemnych stosunkach. Statki mogą swobodnie przepływać pod naszą konstrukcją do portu w Neum – podkreślił premier Chorwacji.

Rozciągający się na długość 2440 metrów most ma wysokość 55 metrów, co sprawia, że nie stwarza problemów dla żeglugi w kierunku bośniackiego portu Neum. Konstrukcja ma 23,6 metra szerokości. Towarzyszyć jej będą drogi dojazdowe, pośród których są m.in. dwa tunele i dwa mniejsze mosty na samym półwyspie.

Most został wykonany przez China Road and Bridge Corporation, która buduje także południową drogę dojazdową do mostu. Cały projekt kosztuje 55 milionów euro, a 357 milionów wyłożyła Unia Europejska.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.