• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Modernizacja dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu

ew

30.07.2020 10:10 Źródło: mat. prasowe
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Modernizacja dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu
Modernizacja dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl
fot. mat. prasowe

W Szczecinie i Świnoujściu bez większych utrudnień trwają największe w historii prace budowlane poprawiające dostęp kolejowy do portów. Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin, a także tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście.

W obu portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, prace prowadzone są etapami.

Na stacji Szczecin Port Centralny układanych jest około 61 kilometrów nowych torów oraz 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność, zwłaszcza w okresie zimowym. 12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.

W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych.108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.
Na różnych odcinkach prowadzonej inwestycji trwają prace przy stabilizacji podłoża, odwodnieniu oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej.

Wszędzie zamontowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji porty w Szczecnie i Świnoujściu będą mogły obsługiwać dłuższe i cięższe pociągi, co znacznie podniesie ich możliwości transportowe. Likwidacja tak zwanych „wąskich gardeł” spowoduje, że więcej pociągów towarowych w krótszym czasie dojedzie do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Jest to bardzo potrzebna inwestycja w kontekście rozwoju obu portów. Przypomnijmy, w Świnoujściu przystosowywany jest terminal promowy do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowywany będzie terminal LNG oraz jest planowana budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. W Szczecinie natomiast dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra i przystosowaniu istniejących nabrzeży do przyjmowania większych jednostek oraz budowy nowych wzrośnie liczba obsługiwanych statków i ładunków.

Inwestycję za prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol. Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę” i mają się zakończyć w II kw. 2022 r.

Dodatkowo na początku tego roku w Poznaniu i Szczecinie podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina.

Modernizacja strategicznej pod względem komunikacyjnym linii E59 skróci czas przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem i Szczecinem i poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji obydwu odcinków linii E59 nastąpi zwiększenie prędkości poruszających się nią pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35760,00 $ tona 0,25% 27 lip
 Cynk 2948,00 $ tona 0,07% 27 lip
 Aluminium 2497,00 $ tona -0,08% 27 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.