Ten korytarz to silnik rozwoju gospodarczego naszych regionów - ocenił w poniedziałek na Słowacji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, odnosząc się do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Dodał, że to ważny korytarz z punktu widzenia strategicznego naszej części Europy.
Minister Adamczyk i słowacki minister transportu i budownictwa Andrej Doleżal spotkali się w Starej Lubowli na wschodzie Słowacji. Rozmowy dotyczyły wspólnych projektów transportowych m.in. Via Carpatia, korytarza drogowego Poprad-Brzesko i inwestycji kolejowych w ramach nowego korytarza TEN-T: Bałtyk - Morze Czarne - Morze Egejskie.
Podczas konferencji Adamczyk poinformował, że przeprowadził razem ze stroną słowacką ważne rozmowy dotyczące współpracy w zakresie realizacji ważnych inwestycji. „Inwestycji nie tylko transgranicznych, ale ważnych dla tej części Europy, z punktu widzenia gospodarczego, ale także bezpieczeństwa militarnego naszych państw” – oświadczył.
"To korytarz multimodalny - Morze Egejskie, czyli Grecja, przez Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i dalej na Litwę, na Łotwę i do Estonii" - wskazał Adamczyk. Dodał, że "to korytarz, w którym tak samo duże znaczenie ma Via Carpatia, dzisiaj już droga nazywana drogą życia w naszej części Europy, ale to także szlak kolejowy, który umożliwi pełną wymianę towarową na kierunku Północ-Południe, połączy Morze Czarne, Morze Egejskie z Bałtykiem".
Według Adamczyka to bardzo ważny korytarz z punktu widzenia strategicznego naszej części Europy. "Ale ten korytarz to także silnik rozwoju gospodarczego dla naszych regionów" - podkreślił.
Jak wskazał minister, po zbudowaniu połączenia kolejowego w ramach nowego korytarza TEN-T, Bałtyk - Morze Czarne - Morze Egejskie, ze Starej Lubowli do Krakowa będzie można dojechać w czasie krótszym niż dwie godziny.
"Po stronie polskiej realizujemy już jeden fragment, bo jesteśmy po projekcie Podłęże - Piekiełko i dalej do Nowego Sącza, a PKP PLK dalej trasuje kolejny szlak w kierunku Krynicy” – powiedział Adamczyk.
W ocenie szefa MI wobec zagrożenia rosyjskiego i wojny na Ukrainie "bylibyśmy w zupełnie innym miejscu, jeżeli dysponowalibyśmy Rail Carpatią, czyli linią kolejową, która mogłaby nas łączyć bezproblemowo w układzie Północ-Południe".
Wskazał na "olbrzymią wolę z każdej ze stron, aby te inwestycje realizować". Jak zaznaczył Adamczyk "nasze regiony muszą być połączone, muszą się rozwijać".
TEN-T to transeuropejska sieć transportowa, czyli szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju UE.
Fot. Depositphotos
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali