Zgodnie z dokumentem przedstawionym przez agencję Reuters, międzynarodowi pożyczkodawcy przeznaczyli około 9,5 miliarda dolarów wsparcia finansowego dla rosyjskiego projektu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Arktyce, nawet jeśli takie projekty są poddawane większej kontroli ze względu na obawy dotyczące klimatu.
Oczekuje się, że projekt o wartości 21 miliardów dolarów, który uzyskał ostateczne zatwierdzenie inwestycyjne rok temu, zostanie uruchomiony w 2023 roku i osiągnie pełną wydajność prawie 20 milionów ton rocznie w 2026 roku.
Podczas gdy branża energetyczna zachwala gaz ziemny jako czystszą alternatywę dla węgla lub ropy, jest on źródłem emisji dwutlenku węgla, a krytycy twierdzą, że projekty LNG są trudne do pogodzenia z przejściem na gospodarkę niskoemisyjną przewidzianą w porozumieniu klimatycznym z Paryża.
Zainteresowanie instytucji międzynarodowych jest jednak impulsem dla rozwoju Arctic LNG 2, na czele z rosyjską niepaństwową spółką Novatek, ponieważ Moskwa planuje zwiększyć swój udział w globalnym rynku LNG.
Wśród nich jest francuski państwowy bank inwestycyjny i agencja kredytowa Bpifrance, z rekomendowaną ofertą finansowania kredytowego w wysokości 700 milionów dolarów, China Development Bank, który ma zaoferować instrument o wartości 5 miliardów dolarów oraz niemiecki Euler Hermes, z kredytem w wysokości 300 milionów dolarów.
Jednak w oświadczeniu wydanym po historii Reutera, Bpifrance powiedział, że „nie podjęto decyzji o udzieleniu gwarancji publicznej w ramach projektu Arctic LNG 2”.
Skład opisany w dokumencie, jeśli zostałby w pełni poparty, pokrywałby zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne, które Novatek szacował wcześniej na 9–11 mld USD.
Partnerzy kapitałowi projektu obejmują francuski koncern Total, China National Petroleum Corp, chiński CNOOC oraz konsorcjum Japan Arctic LNG złożone z Mitsui & Co i państwowego JOGMEC, oficjalnie znanego jako Japan Oil, Gas and Metals National Corp.
Zalecenie Bpifrance, które mogło jeszcze zostać odrzucone przez rząd, podkreśla znaczenie projektu dla jednego z francuskich liderów przemysłu.
W dokumencie stwierdzono, że Bpifrance Assurance Export wydała „pozytywną opinię” dla strategicznej gwarancji projektu „pod warunkiem późniejszego zbadania profilu ryzyka projektu i jego podstaw ekonomicznych” oraz z „silną rezerwą” w oczekiwaniu na zakończenie analizy środowiskowej i społecznej.
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich
Amerykanie zwodowali swój pierwszy statek instalacyjny
BBC: firmy z Chorwacji i Włoch pomagają rosyjskiemu przemysłowi zbrojeniowemu omijać sankcje