• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Luty dał znacząco więcej ładunków w portach Szczecin i Świnoujście

ac

15.03.2021 15:49 Źródło: inf. prasowa
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Luty dał znacząco więcej ładunków w portach Szczecin i Świnoujście
Luty dał znacząco więcej ładunków w portach Szczecin i Świnoujście - GospodarkaMorska.pl
fot. zmpsis

W lutym br. było o 9 proc. więcej ładunków w zespole portów Szczecin-Świnoujście aniżeli w lutym ub. roku. Tym samym w 2021 roku, luty to po styczniu (+8 proc.) drugi miesiąc z rzędu z dodatnim wynikiem pod względem ilości obsłużonych przeładunków.

Pomimo pandemii koronawirusa obydwa porty są w pełni operacyjne. Statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco, co widać w obsłużonym wolumenie. Pod tym względem liderami lutego są: ruda, zboża i węgiel. Na plusie odpowiednio o 95 proc., 51,4 proc. i 46,1 proc.  Więcej jest również drobnicy, wzrost o prawie 5 proc., w tym o 5,5 proc. więcej drobnicy promowej. Porty obsłużyły więcej aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych oraz bloków granitowych.

W porównaniu do lutego ub. roku, w lutym br. było mniej ładunków w takich grupach towarowych jak: inne masowe, paliwa i kontenery.

W sumie bilans po dwóch miesiącach br. wypada na plusie o 8,3 proc. wobec tego samego okresu sprzed roku Większe ilości towarów zauważalne są w prawie wszystkich grupach przeładunkowych. Na pierwszym miejscu z trzycyfrowym wzrostem +126,5 proc. plasuje się ruda. Kolejne miejsca zajmują: zboża +43,4 proc., węgiel +20 proc. oraz drobnica +4,5 proc.  Są też spadki. Te notują: paliwa -17 proc., kontenery -7,1 proc. oraz inne masowe -0,5 proc.

Trzeba pamiętać, że od roku porty mierzą się z nieoczekiwanym i poważnym wyzwaniem w postaci pandemii koronawirusa.  Po związanych z tym spadkami przeładunków notowanymi w drugim i trzecim kwartale ub. roku, te od jesieni 2020 systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego. W efekcie są one realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.


Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.