• <

Lodołamacze dla Szczecina coraz bliżej. Ocelot i Tarpan są właśnie wyposażane

Strona główna Stocznie, offshore Lodołamacze dla Szczecina coraz bliżej. Ocelot i Tarpan są właśnie wyposażane
Lodołamacze dla Szczecina coraz bliżej. Ocelot i Tarpan są właśnie wyposażane - GospodarkaMorska.pl
fot. mat. prasowe

ew

25.01.2021 Źródło: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie

Trwają intensywne prace w stoczni Remontowa Shipbulding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa HOLDING  w Gdańsku. Dwa lodołamacze powstające dla Wód Polskich w Szczecinie są właśnie wyposażane. Będą to jedne z najnowocześniejszych jednostek zajmujących się łamaniem lodu w Europie. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to obie jednostki będą brać w udział w akcji lodołamania 2021/2022.

Obecnie trwa wyposażanie lodołamaczy, które przeszły już m.in. inspekcje klasyfikacyjne. Potwierdzono osiągnięcie gotowości jednostek „Ocelot” i „Tarpan” do wodowania oraz prowadzenia dalszych etapów budowy związanych z jego wyposażaniem i próbami funkcjonalnymi.

– Zaawansowanie prac przy budowie obu jednostek jest już bardzo duże. Obecnie trwa ich wyposażanie. Mowa zarówno o siłowniach, urządzeniach nawigacyjnych jak i ogólnych elementach poszycia całej jednostki. Będą to najnowocześniejsze jednostki we flocie Wód Polskich i bardzo się cieszymy, że będą one używane właśnie w naszym mieście. To inwestycja potrzebna, która pozwoli na odmłodzenie floty lodołamaczy już w następnym sezonie – mówi Stefan Iwicki, koordynator polsko-niemieckiej akcji lodołamania i kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej.

-  Jesteśmy w bieżącym kontakcie z gdańską stocznią Remontowa Shipbulding S.A. i widzimy dynamiczny postęp prac, który pozwala na tezę, że już niebawem lodołamacze budowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie trafią do naszego miasta. Wodowanie będzie mieć miejsce po tym, jak obie jednostki zostaną kompletnie wyposażone. Zostaną one wówczas przeniesione na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego. Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek małych tj. do ok 40 m długości. W ten sam sposób budowana jest obecnie seria holowników dla marynarki wojennej, z których cztery jednostki weszły już do eksploatacji – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.

Gospodarka Morska
fot. mat. prasowe

Surowce

 Ropa brent 65,55 $ baryłka  1,74% 09:58
 Cyna 27500,00 $ tona -6,97% 26 lut
 Cynk 2821,00 $ tona -2,52% 26 lut
 Aluminium 2202,00 $ tona -0,94% 26 lut
 Pallad 2342,00 $ uncja  1,61% 09:58
 Platyna 1222,55 $ uncja  2,49% 09:58
 Srebro 26,96 $ uncja  1,09% 09:58
 Złoto 1747,90 $ uncja  0,89% 09:58

Dziękujemy za wysłane grafiki.