Libijska Krajowa Spółka Naftowa (NOC) poinformowała w piątek w komunikacie, że wznawia produkcję i eksport ropy po trwającej od 17 stycznia blokadzie pól naftowych i terminali przez Libijską Armię Narodową (ANL) generała Chalify Haftara.
W oświadczeniu prezes NOC Mustafa Sanalla napisał: "Nareszcie jesteśmy bardzo szczęśliwi, mogąc pokonać ten etap i zmierzać do przywrócenia produkcji".
Większość głównych pól naftowych i infrastruktury eksportowej w Libii znajduje się na terytorium kontrolowanym przez ANL, która według ONZ walczy razem z rosyjskimi najemnikami przeciwko libijskim siłom rządowym.
Administracja watażki Haftara, wspieranego przez Rosję, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Egipt, ma siedzibę w Bengazi na północnym wschodzie Libii. Kraj podzielony jest de facto od 2015 roku.
W czerwcu ANL utraciła znaczną część terytorium wokół Trypolisu i na północnym zachodzie na rzecz uznawanego przez ONZ Rządu Pojednania Narodowego (GNA), wspieranego militarnie przez Turcję. Pozwoli to NOC na wznowienie produkcji i eksportu surowca. Jak poinformowała firma, ropa eksportowa jest już pompowana na pierwszy tankowiec w porcie naftowym As-Sidra na wchodzie kraju.
Jednak odzyskanie pełnych mocy produkcyjnych, czyli wydobycie na poziomie około 1,2 mln baryłek dziennie, zajmie sporo czasu, ponieważ - jak ogłosiła NOC - "nielegalna blokada narzucona 17 stycznia doprowadziła do istotnych szkód w zbiornikach (ropy) i infrastrukturze".
Zablokowanie eksportu ropy przez siły Haftara odcięło główne źródło dochodów Libii.
Pogrążona w chaosie po obaleniu dyktatury Muammara Kadafiego w 2011 roku Libia jest nadal rozdarta między dwoma rywalizującymi ośrodkami władzy: na zachodzie jest to rząd jedności narodowej Fajiza Mustafy as-Saradża, ustanowiony w 2015 roku i popierany przez ONZ, a na wschodzie - rząd ANL w Bengazi, którego szefem ogłosił się Haftar. (PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii