• <
PZT_1100x200_gif_2020

Korek LNG w Kanale Panamskim może potrwać nawet do marca

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Korek LNG w Kanale Panamskim może potrwać nawet do marca
Korek LNG w Kanale Panamskim może potrwać nawet do marca - GospodarkaMorska.pl
ACP

PMK

15.01.2021 Źródło: własne

Zagęszczony ruch w Kanale Panamskim opóźniający dostawy LNG może trwać przez kolejne zimowe miesiące, mimo starań władz obiektu o przyśpieszenie tranzytu.

Cena skroplonego gazu ziemnego i stawki frachtowe osiągnęły rekordowe poziomy z powodu zakorkowania kanału, ograniczenia podaży i dużego popytu z Azji, gdzie mrozy spowodowały obciążenie systemu dostaw energii.

Statki przewożące LNG z USA do Azji czekały w grudniu do dwóch tygodni na przeprawę przez kanał. Obecnie czas oczekiwania skrócił się o połowę, do jednego tygodnia.

Władze kanału zmieniły swój system rezerwacji tranzytu 4 stycznia, aby zmniejszyć zator i pozwolić statkom LNG zarezerwować dwa miejsca na 80 do 15 dni przed tranzytem, zamiast jednego dotychczas.

Urząd wprowadził również przetarg na wolny slot, który stanie się dostępny w ciągu dwóch do trzech dni przed tranzytem z powodu anulowania w ostatniej chwili. Do tej pory przeprowadzono pięć takich przetargów i przyznano cztery miejsca dla statków LNG.

Analitycy i handlowcy spodziewają się, że zatory potrwają aż do marca, kiedy temperatury na półkuli północnej wzrosną, a zapotrzebowanie na ciepło zmniejszy się.

- Obecnie dostępne są tylko dwa miejsca na gazowce LNG. Wolelibyśmy, by było ich więcej - powiedział Ross Wyeno, główny analityk LNG na Amerykę w S&P Global Platts.

Handlowcy anulowali niektóre przetargi na LNG z powodu opóźnień, ale jest zbyt wiele statków dla trzech zestawów śluz, które podnoszą i opuszczają statki przewożące wszelkiego rodzaju produkty przez 80-kilometrowy kanał, który obejmuje najwęższą część Panamy, łącząc Atlantyk i Ocean Spokojny.

Eksporterzy z USA, zamiast korzystać z Kanału Panamskiego, mogą wysyłać swoje ładunki przez Przylądek Dobrej Nadziei w RPA. To ponad dwukrotnie wydłuża czas podróży do Azji, do około 38 dni i jest to trasa, której gazowce LNG zwykle unikają.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28267,00 $ tona 1,68% 16 kwi
 Cynk 2853,00 $ tona 1,57% 16 kwi
 Aluminium 2308,00 $ tona -0,86% 16 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.