Jeszcze w tym miesiącu zakończą się prace przy umocnieniu brzegów i pogłębieniu Kanału Dobrzyckiego, łączącego jezioro Ewingi z Jeziorakiem - poinformowały Wody Polskie. Wykopany w XIV wieku kanał jest najstarszym tego typu obiektem hydrotechnicznym w kraju.
Jak przekazał rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, wyremontowany kanał ma być gotowy jeszcze przed świętami.
Prace o wartości prawie 1,4 mln zł - prowadzone na zlecenie Wód Polskich - obejmowały m.in. odmulenie i pogłębienie toru wodnego oraz remont umocnień brzegowych w rejonie mostu drogowego w Dobrzykach w powiecie iławskim. Dzięki temu znacznie poprawią się warunki do żeglugi i w przyszłorocznym sezonie z Kanału Dobrzyckiego będą mogli swobodnie korzystać wodniacy.
Ta droga wodna łączy jezioro Ewingi w gminie Zalewo z najdłuższym polskim jeziorem - Jeziorakiem i wchodzi w skład systemu wodnego Kanału Elbląskiego. Jest to nie tylko najstarszy kanał żeglowny w Polsce, ale też jedno z najbardziej malowniczych krajobrazowo miejsc Pojezierza Iławskiego.
Kanał Dobrzycki został wykopany w latach 1331-1334 z inicjatywy mieszczan zalewskich, za zgodą krzyżackiego komtura z Dzierzgonia. Miało to umożliwić spławianie zboża i drewna poprzez rzekę Drwęcę i Wisłę do Bałtyku.
W średniowieczu miał 800 m długości, obecnie - około 2,4 km. Został pogłębiony i poszerzony ok. 1850 r. podczas budowy Kanału Elbląskiego. Dzięki temu w XIX w. pomiędzy Zalewem a Elblągiem kursowały statki parowe.
Zwyczajowo nazywano go Kanałem Dobrzyckim od wsi Dobrzyki, przez którą przepływa. Urzędowo taką nazwę nadano mu dopiero 2013 roku. (PAP)
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?